Hyppää pääsisältöön

Lähde luontoon: asiantuntijan vinkit retkeilyyn

kaisa_mikkola_telttailee
Retkeilyn suosio on kasvanut jo pitkään. ProStoori kertoo parhaat retkeilyvinkit aloittelevalle eräilijälle.

Lähde luontoon: asiantuntijan vinkit retkeilyyn

Julkaistu 12.07.2023 klo 08:00
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Kaisa Mikkolan Instagram

Retkeilybuumi on totta. Esimerkiksi kansallispuistojen käyntimäärä oli lähes neljä miljoonaa vuonna 2020. Kasvua edellisestä vuodesta oli jopa 23 prosenttia.

Elämäntaparetkeilijä Kaisa Mikkola  on huomannut retkeilyinnon nousseen:

– Pandemia ja sen myötä lisääntynyt lähimatkailu on tietysti yksi syy suosioon. Mutta uskon, että retkeilytrendi jatkuu pandemian jälkeenkin. Retkeilyyn jää koukkuun, ja kerran luontoon lähteneet ovat huomanneet, että luonnosta saa hyvää oloa, lohtua, seikkailun tunnetta ja elämyksiä, Kaisa Mikkola sanoo.

Retkeilyn voi aloittaa kuka vaan

Retkeilybuumin taustalla on omasta hyvinvoinnista huolehtimisen megatrendi. Useissa tutkimuksissa myös havaittu luonnossa oleskelun hyvää tekevä vaikutus, jo muutama minuutti laskee verenpainetta ja stressitasoja.

Retkeilykuvat tuttujen somessa saattavat laskea omaakin kynnystä lähteä luontoon. Ilmastokriisi ja vastuullisuuteen liittyvät asiat vaikuttavat myös.

Lähimetsään tai kansallispuiston merkitylle reitille voi lähteä milloin vaan päiväretkelle.

Kuka vaan voi Mikkolan mukaan aloittaa retkeilyn: ei tarvita ennakkotreenausta.

– Lähimetsään tai kansallispuiston merkitylle reitille voi lähteä milloin vaan päiväretkelle, Mikkola rohkaisee.

Hieno juttu retkeilyssä on vapaus määritelmistä tai tavoitteista: kahden tunnin sienestysreissu on retkeilyä siinä missä viikon vaelluskin.

Yöpyjällä oltava perustaidot hallussa

Jos haluaa yöpyä luonnossa, tietyt taidot täytyy olla plakkarissa.

–  Täytyy osata lukea karttaa, tehdä tulet ja pystyttää teltta. Ja olla vastuullinen, se on ehkä tärkein asia, Kaisa Mikkola sanoo.

Retkeilijän täytyy toimia niin, ettei seuraavalle yöpymispaikan käyttäjälle jää mitään merkkejä yöpyjästä: roskat otetaan mukaan, tarpeiden tekoa varten täytyy kaivaa kuoppa, tuli tehdään vain merkitylle tulentekopaikalle. Lisäksi täytyy seurata säätietoja ja -varoituksia, mutta kaikenlaisessa säässä voi Mikkolan mukaan retkeillä, jos varusteet ovat kunnossa.

Pakkaa nämä mukaan

Entä mitä jokaisella retkellä täytyy olla mukana?

Mukaan tarvitaan paperinen kartta, kompassi, ensiapupakkaus, tuulen- ja vedenpitävä kuorikerros, lämmintä lisävaatetta, eväät sekä juomapullo. Eväät Mikkola kehottaa ottamaan mukaan myös lyhyelle päiväretkelle, sillä koskaan ei voi tietää, jos reissu syystä tai toisesta venyykin.

Jos retkellä yövytään tai ollaan liikkeellä talviaikaan niin mukana on syytä olla myös tulentekovälineet, otsalamppu, avaruushuopa ja termospullo juotavaa varten.

Turhia tilanviejiä ovat puuvillaiset vaatteet, sillä ne eivät pidä kosteutta pois iholta. Hyviä materiaaleja retkeilyyn ovat tekniset materiaalit, villa ja fleece. Toinen vaatetukseen liittyvä vinkki on, että vaatteiden tulisi olla sellaisia, että ne kaikki mahtuvat yhtä aikaa päälle, jos tarvitaan yllättäen lisälämmikettä.

Vapauden tunne parasta

Elämäntaparetkeilijäksi itseään kutsuvan Kaisa Mikkolan mielestä retkeilyssä parasta on seikkailun tunne. Koskaan ei tiedä, mitä polun varrelta löytyy: soliseva puro, jossa uittaa jalkoja, upea tähtitaivas, jonka alla yöpyä, huhuileva pöllö, jota kuunnella. Retkeilyyn liittyy myös vapaus. Kun rinkasta löytyy kaikki tarvittava, voi mennä minne vaan.

Mikkolan mielestä Suomen upeimmat reitit löytyvät Käsivarren Lapista, toisaalta hän pitää paljon myös Etelä-Suomen kesäisistä maisemista, joissa voi pulahtaa uimaan lämpimään metsäjärveen.

Ulkomailla hienoimmat retkeilymaastot löytyvät Skotlannista, joka on tällä hetkellä myös Mikkolan asuinpaikka. Skotlannissa on teräviä vuorenhuippuja, karuja hiekkarantoja ja kaikkea niiden väliltä. Skotlannissa häntä viehättää myös avoin, yhteisöllinen retkeilykulttuuri.

– Skotlanti on kaukainen harvaan asuttu maa, jossa ihmisillä on tiivis luontosuhde, vähän niin kuin Suomessa.

Pakuelämää upeissa maisemissa

Kaisa Mikkola on koulutukseltaan maisema-arkkitehti, ja hän työskentelee osa-aikaisesti niissä tehtävissä. Hän paitsi retkeilee myös kiipeilee ja ui luonnonvesissä. Pakuelämä mahdollistaa päivittäiset seikkailut, sillä  Mikkola asuu kirkkaanvihreässä pakettiautoon rakennetussa minikodissa.

– Voin herätä joka aamu uudessa maisemassa.

Online-retkeilykursseja hän alkoi pitää pandemia-aikana, kun ihmisillä oli suuri tarve retkeilyyn, mutta fyysisesti niille ei päässyt lähtemään yhdessä.

– On ollut aivan ihanaa auttaa uusia retkeilijöitä luonnossa liikkumisen pariin.

Kaisa Mikkolan pakuelämää ja upeita Skotlannin maisemia voi seurata Instagramissa, jonne hän toivoo ihmisten lähettävän kysymyksiä tai kommentteja retkeilyyn ja retkeilykursseihin liittyen.

Kaisa Mikkolan Instagram

Artikkeli on julkaistu alun perin 20.4.2022.