”Liiton palveluista on syytä olla ylpeä”

Turun telakan toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo
Turun telakan toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo valvoo työkseen laivojen teräsrakenteiden alihankintaa. Kotona hänellä on vajaan 2 000 elokuvan kirjasto ja matkalaukut aina valmiina lähtöön.

”Liiton palveluista on syytä olla ylpeä”

Julkaistu 14.02.2022 klo 10:52
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Turun telakalla on pystytty jatkamaan töitä keskeytyksettä koko maailmanlaajuisen pandemian ajan. Telakan toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo kertoo, että viimeisimpänä tilaajalle luovutettiin loistoristeilijä Costa Toscana, aikataulun mukaisesti joulukuun alussa.

– Se oli tässä tilanteessa erinomainen suoritus. Carnivalin Celebration rakentuu altaalla hyvää vauhtia ja Royal Caribbean Cruisesin tilaama Icon-projekti on myös hyvässä vauhdissa, Salo sanoo.

Salon mukaan koronatilanne otettiin telakalla alusta asti tiukasti haltuun. Sisäisten ohjeistusten avulla tartunnat ja altistumiset on saatu pidettyä kurissa.

– Jo toistakymmentä vuotta sitten meillä oli työturvallisuuspalaveri, jossa mainittiin myös maailmanlaajuisen pandemian mahdollisuus. Silloin se tuntui kovin etäiseltä. Olemme selvinneet koronatilanteesta varmasti näinkin hyvin, koska olimme pohtineet pandemian mahdollisuutta jo aiemmin.

Salo kertoo, että telakalla edistetään työturvallisuutta ja työhyvinvointia monin tavoin. Keinovalikoimaan kuuluu niin liikuntaseteleitä, erilaisia hyvinvointihankkeita kuin telakan lähellä sijaitsevan fysikaalisen hoitolaitoksen palvelut.

– Asiantuntevat työterveyslääkärit tunnistavat myös tekijät, joilla saattaa pitkällä aikavälillä olla vaikutusta terveyteen. Sillä on merkittävä rooli työhyvinvoinnin edistämisessä.

Salo työskentelee alihankintavalvojana. Toimenkuvaan kuuluu telakan ulkopuolella kotimaassa tehtävien teräsrakenteiden toimitusten valvonta ja aikataulun seuranta.

Merikoeajoon paikallisen sopimuksen turvin

Teknologiateollisuuden työehtosopimusneuvottelut saatiin päätökseen 13. tammikuuta sovittelijan johdolla. Neuvottelutuloksen myötä ylityökielto päättyi ja Pron ilmoittama lakonuhka peruuntui.

– Tämän neuvottelukierroksen tärkein asia on se, että on edes jonkunnäköinen tyydyttävä palkkaratkaisu saatu aikaiseksi, teknologiateollisuuden neuvottelukuntaan kuuluva Salo kommentoi.

Tehdyn sopimusratkaisun mukaan vuoden 2022 palkankorotuksista neuvotellaan ensisijaisesti paikallisesti luottamusmiehen kanssa. Salon mukaan paikallista sopimista käytetään telakalla muutenkin paljon, esimerkiksi työaikapankkiin, liukuvaan työaikaan ja muihin työaikajärjestelyihin liittyen.

– Yksi ainutlaatuinen asia on merikoeajo, jossa laiva lähtee ulapalle moneksi päiväksi tekemään erilaisia testejä ja kokeita. Työaikalainsäädännöstä tai tessistä ei löydy valmiina käytäntöä, miten sen suhteen tulisi menetellä, mutta olemme saaneet siihen toimivan ja asiallisen sopimuksen.

Liitosta kullanarvoiset edut

Salo kertoo pitävänsä kuntoaan yllä kävelylenkeillä ja polttopuita pilkkomalla. Lisäksi hän viihtyy kirjojen, musiikin ja elokuvien parissa. Elokuvien kohdalla mies ei tyydy pelkästään kotimaiseen ja amerikkalaiseen tarjontaan, vaan etsii blu ray -versioita myös eurooppalaisista uutuuksista.

– Niitä on toisinaan haastavampaa löytää. Yritän saada elokuvia, joissa on vähintään englanninkielinen tekstitys. Minulla on kotona vajaat 2 000 elokuvaa.

Lisäksi Salo harrastaa matkailua. Matkalaukuille on tullut käyttöä myös korona-aikana, vaikka pandemian keskellä matkustaminen vaatii tavallista enemmän paperityötä. Esimerkiksi Thaimaahan vaadittiin todistus matkavakuutuksesta, joka kattaa sairaanhoitokulut vähintään 100 000 dollariin asti.

– Sain Pron jäsenenä vakuutusyhtiö Turvasta heti todistuksen, jonka mukaan sairaanhoitokulut korvataan ilman omavastuuta rajattomasti. Meillä on hyvä liitto, jolla on hyvät palvelut, niistä voi olla ylpeä. Kehtaa kannustaa kaveriakin liittymään, Salo lähettää terveisiä Pron jäsenille.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.

Kuka?
Osmo Salo
Työpaikka: Turun telakka, vuodesta 1993
Titteli: alihankintavalvoja, toimihenkilöiden pääluottamusmies
Tärkeimmät luottamustoimet Prossa: hallituksen jäsen, teknologiateollisuuden neuvottelukunnan jäsen
Pron sektori: teollisuus
Pron yhdistys: Laivatekniikan toimihenkilöt Pro ry
Voimabiisi: Iron Maidenin The rime of the ancient mariner
Lempiruoka: spaghetti jauhelihakastikkeella, jonka ainesosat ovat: hyvä paistijauheliha, punasipuli, valkosipuli, mustapippuria, pikkupullo punaviiniä, ranskankerma, tomaattikastike, tabascoa tai chiliä. Päälle parmesaaniraastetta.