Lompakko kulkee kännykässä Bangladeshissa

Ashulia työskentelee ompelijana Bangladeshissa. Kuva: Stoorisoppi
Perinteiset pankkitilit ja maksukortit eivät vieläkään tavoita massoja Bangladeshissa, jonka pankkijärjestelmä oli 15 vuotta sitten yksi korruptoituneimmista. Sen sijaan mobiilipankkipalvelut kulkevat nyt pienituloisten taskussa.

Finanssialan järjestäytyminen on saanut siipeensä pankkien ulkoistaessa toimintojaan.

Lompakko kulkee kännykässä Bangladeshissa

Julkaistu 09.05.2016 klo 11:27

Pro Uutiset/ teksti ja kuvat: Stoorisoppi/ Ashulian vaateteollisuusalueella, Bangladeshissa työpäivä on päättynyt ja työntekijät hoitavat asioitansa ennen kotiin paluuta.

Shahana työskentelee vaatetehtaassa vaiheompelijana. Hänen palkkansa on 75 euroa kuukaudessa, joka maksetaan hänelle käteisenä. Hänellä ei ole pankkitiliä eikä maksukortteja, kuten ei suurimmalla osalla hänen työkavereistakaan. Alle 15 prosentilla bangladeshilaisista on pankkitili perinteisessä pankissa.

Sen sijaan 70 prosentilla on kännykkäliittymä, jonka kautta Shahana työkavereineen voi nyt tallettaa, siirtää ja vastaanottaa rahaa, maksaa ostoksia kaupoissa ja verkkokaupoissa sekä sairaaloissa. Myös palkanmaksu mobiilitilille olisi mahdollista.

Rahapalvelut pienituloisille helposti ja halvalla

Vielä 2000-luvun alussa Bangladeshin pankkijärjestelmä oli yksi maailman kehittymättömimpiä ja korruptoituneimpia. Kansalaisten rahaliikenne perustui käteistalouteen, ja jos he tarvitsivat rahapalveluita, he käyttivät epävirallisia rahanlainaajia ja -välittäjiä.

Maan keskuspankki, Bangladesh Bank asetti vuonna 2011 tavoitteeksi väestön taloudellisen osallisuuden lisäämisen, jonka myötä mobiilipankit alkoivat kehittyä. Yhteensä mobiilitilinhaltijoita on nykyään noin 25 miljoonaa ja määrä kasvaa koko ajan.

Markkinajohtaja on bKash 15 miljoonalla tilinhaltijallaan. Se on vuonna 2011 perustettu BRAC Bankin tytäryhtiö ja sen tavoitteena on tarjota kohtuuhintaisia rahapalveluja erityisesti pienituloisille ja maaseudulla asuville.

Sillä on yli satatuhatta palvelupistettä maan eri kolkissa, joissa viiden eri mobiilioperaattorin liittymänhaltijat voivat avata mobiilitilin.

Yleisimmin mobiilipankkia käytetään tekstiviestipalvelun kautta, mutta älypuhelinten yleistyessä internetpalvelu lisääntyy.

Finanssialalla järjestäytyneen palkka alle 300 euroa

Bangladeshissa toimii viitisenkymmentä liikepankkia, jotka tarjoavat pankki- ja luottopalveluja asiakkailleen. Niillä on yhteensä noin 55 miljoonaa tilinhaltijaa ja 9 000 pankkikonttoria.

Uttara Bank Limited on maan suurimpia ja vanhimpia yksityisiä liikepankkeja, sekä yksi harvoista, jonka työntekijät ovat järjestäytyneet. Noin 3 700 työntekijästä yli 2 000 kuuluu ammattiyhdistykseen. Ensimmäinen työehtosopimus solmittiin jo vuonna 1991, jonka merkittävimpiä saavutuksia oli palkkausjärjestelmän luominen. Tyypillinen palkka on alle 300 euroa kuukaudessa, jota toimihenkilöt pitävät muihin pankkeihin verrattuna kohtuullisena.

Bangladeshissa järjestäytyminen on vähäistä, mutta Ammattiliitto Pron ja Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen SASK:n hanketuen avulla se on saatu käyntiin neljässä eri pankissa.

Toimintaa kuitenkin vasta aluillaan. UNIBLC:n koordinaattori Mostafa Kamalin mukaan vastaperustettujen ammattiyhdistysten aktiivit tarvitsisivat lisää koulutusta neuvottelutaidosta ja ay-toiminnan johtamisesta sekä tiedotusmateriaalia työntekijöiden oikeuksista.

Myöskään työnantajat eivät helpota ay-toimintaa vaan yrittävät estää ja häiritä toimintaa. Esimerkiksi United Commercial Bank Limitedissä on käynnissä pitkä taistelu laittomasti irtisanottujen ay-aktiivien takaisinottamisesta.

UNIBLC on Bangladeshin palvelualojen ammattiyhdistysten yhteenliittymä ja Pron hankekumppani.

Pankeissa ulkoistamista ja uupumusta

Uttara Bankin ammattiyhdistyksen kokoushuoneessa illan isännät ojentelevat kukkakimppuja vieraileville tähdille – palvelualojen UNIBLC:n johtokunnan jäsenille. Kukat ja juhlapuheet kuuluvat bangladeshilaiseen tapakulttuuriin.

UNIBLC:n puheenjohtaja Abdul Motalebh maalaa synkän kuvan alan kehityksestä.

– Finanssialalla, erityisesti yksityisissä liikepankeissa vakituisten työntekijöiden määrä on vähentynyt pankkien ulkoistaessa ja pilkkoessa toimintoja. Työmäärä on samalla lisääntynyt aiheuttaen stressiä ja jaksamisongelmia, Uttara Bankissa pankkitoimihenkilönä työskentelevä Motalebh kertoo.

Tilapäisen ja ulkoistetun työvoiman käyttö vaikeuttaa myös järjestäytymistä alalla, sillä maan työlainsäädännön mukaan vain vakituiset työntekijät voivat perustaa ja liittyä ammattiyhdistykseen.

#pankkielämää