”Luottamusmies on lakkoilevan jäsenen sielunpaimen”

Tommi Ståhlberg on Elisan Vaasan henkilöasiakasyksiköiden toimihenkilöiden luottamusmies
Luottamusmies on jäsenten tuki ja turva lakon aikana. Hän tiedottaa neuvottelutilanteesta ja vastaa huolenaiheisiin.

”Luottamusmies on lakkoilevan jäsenen sielunpaimen”

Julkaistu 22.05.2022 klo 08:15
Kirjoittanut
Jenni Meronen
Kuvaaja Esko Keski-Vähälä

En ole tavoitettavissa työtehtävissäni toistaiseksi. Elisa Oyj:ssä on tällä hetkellä ict-alan toimihenkilöiden lakko”, lukee Kokkolan ja Vaasan henkilöasiakasyksiköiden toimihenkilöiden luottamusmiehen Tommi Ståhlbergin automaattisessa sähköpostiviestissä. Viesti jatkuu kertomalla perusasiat lakosta ja päättyy puhelinnumeroon.

Vaikka työtehtävät ovat tauolla, on Ståhlberg saanut lakon aikana tehdä täysiä päiviä luottamusmiehenä.

– Kyllä tässä työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy. Toisaalta olen sanonut jäsenille, että minuun saa olla yhteydessä mihin kellonaikaan tahansa, osaan kyllä itse laittaa puhelimen tarvittaessa pois päältä. Ei tarvitse hetkeäkään jäädä yksin miettimään, sillä huolet kasvavat aina sitä isommiksi, mitä pidempään niitä hautoo, Ståhlberg kertoo.

Ståhlbergin mukaan neljättä viikkoa kestävän ict-alan lakon hyvä puoli on, että se on mahdollistanut tiiviin yhteydenpidon jäsenten, työkavereiden ja muiden luottamusmiesten kanssa. Henkilökohtaisten verkostojensa lisäksi alan luottamusmiehet ovat lakon aikana pitäneet yhteyttä luottamustehtävissä toimivien oman WhatsApp-ryhmän kautta.

– Siellä on tosi paljon viestejä päivittäin ja pyritty luomaan ympäristö sellaiseksi, että aina voi kysyä. Se luo yhteisöllisyyden tunnetta, sillä edes pienimmillä työpaikoilla ei tarvitse olla ihan yksin, Ståhlberg sanoo.

Yhdessä taistellen

Jäsenten yleisimmät kysymykset luottamusmiehelle ovat Ståhlbergin mukaan koskeneet neuvottelun kohteena olevien asioiden lisäksi lakon vaikutusta muihin poissaoloihin, kuten lomiin ja sairauspoissaoloihin. Myös toimeentuloon liittyvät kysymykset ovat askarruttaneet useampaa.

– Jos runolliseksi heittäydytään, luottamusmies on lakon aikana sielunpaimen. Hän osaa kertoa ja tiivistää, miksi yhdessä taistellaan. Tietysti luottamusmiehen tehtävä on myös välittää konkreettista faktatietoa. Luottamusmies tukee liiton viestintää ja soveltaa sen omille ihmisilleen.

Ristiriitatilanteessa molemmilla puolilla on erilaisia näkemyksiä ja perusteluja, Ståhlberg sanoo. Työnantajapuoli viestii tilanteesta omasta näkökulmastaan, kun taas luottamusmies näkee asiat nimenomaan toimihenkilön näkökulmasta.

– Sain sydäntä lämmittävän viestin, jossa jäsen kiitti meitä siitä, että jaksamme taistella, ja lupasi tukea meitä jatkamalla lakossa. Jäin kuitenkin miettimään, että kyllä me kaikki taistelemme yhdessä. Ei tämä ole luottamusmiesten taistelu, vaan lakossa oleminen on nimenomaan sitä taistelua. Kaikkien jäsenten työ siinä on todella arvokasta.

Ståhlbergin mukaan lakkorintama pitää yhä hyvin. Monelle työ on kuitenkin tärkeä osa elämän rakennetta, ja ihmiset kaipaavat fyysisiä kohtaamisia työpaikalla.

– Pääosin näkisin, että ollaan tosi hyvin rivissä ja asian takana. Viesti on, että tämä katsotaan nyt päätyyn asti.

Pron ict-alan sopimusalavastaavan Mika Mäkelän mukaan prolaisilla luottamushenkilöillä on ollut keskeinen rooli lakon onnistumisessa ja vahvan työtaisteluhengen luomisessa työpaikoilla.

– Jäsenistö selkeästi ymmärtää työehtojensa puolustamisen tärkeyden. Työtaistelu jatkuu ja samaa henkeä tarvitaan myös tästä eteenpäin, jotta onnistumme ict-alan toimihenkilöiden työehtojen puolustamisessa, Mäkelä sanoo.

Aikaa itselle ja läheisille

Ståhlbergin mielestä lakon myötä lisääntynyt vapaa-aika on lahja, joka olisi tärkeä käyttää itseensä ja läheisiinsä.

– Minulla on ollut mahtava tilaisuus viettää enemmän aikaa lasten kanssa. Varsinkin vanhemman tyttären, joka asuu Helsingissä. Pitää olla myös itselleen armollinen. Ei välttämättä tarvitse koko ajan tehdä jotain.

Luottamusmieskollegoitaan Ståhlberg haluaa kannustaa verkostoitumaan.

– Älä jää yksin, jaa ajatuksesi. Tue ja ota vastaan tukea. Aina on liiton työntekijöitä, jotka ovat valmiita auttamaan.