Hyppää pääsisältöön

Maksuton koulutustarjonta jäsenien käytössä

tiina kiuru
Ammattiliitto Pron jäsenillä on käytössään arvokas jäsenetu: kaikki liiton järjestämät koulutukset ovat maksuttomia.

Maksuton koulutustarjonta jäsenien käytössä

Julkaistu 28.01.2020 klo 15:39
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen

Pron laajasta jäsenkoulutustarjonnasta valtaosa on webinaareja. Webinaari eli verkkoseminaari on internetin välityksellä toteutettu virtuaalinen tapahtuma, johon sekä esiintyjät että yleisö osallistuvat omalta päätelaitteeltaan maantieteellisestä sijainnista riippumatta.

Webinaariin on helppo osallistua

Webinaariin osallistuminen on helppoa, tarvitaan vain tietokone tai älypuhelin ja kuulokkeet. Ilman kuulokkeitakin pärjää, jos kuuntelee koulutusta kaiuttimen kautta. Jos osallistuu live-webinaariin, voi myös esittää kysymyksiä kouluttajalle tai keskustella muiden osallistujien kanssa.

– Suurella osalla jäseniä läsnäoloa vaativaan koulutukseen osallistuminen olisi hankalaa sijainnin, ajankohdan tai muiden kiireiden vuoksi. Webinaariin voi osallistua livenä missä vain onkin, tai sitten katsoa tallenteen silloin kun itselle sopii. Tavoitamme webinaareilla enemmän ihmisiä, kertoo Ammattiliitto Pron koulutuspäällikkö Tiina Kiuru.

Osallistujamäärät koulutuksiin ovatkin kasvussa.

Joitakin läsnäopetukseen perustuvia koulutuksiakin on, esimerkiksi vuorovaikutuskoulutusta olisi hankala järjestää ilman kasvokkain oloa. Myös nämä koulutukset ovat ilmaisia, ja niihin kuuluu myös iltapala ammattiliiton puolesta. Läsnäoloa vaativaan koulutukseen osallistuvan täytyy maksaa vain omat matkakulunsa.

Aiheita laajalla skaalalla

Pron koulutustarjontaan pyritään löytämään aiheita, jotka kiinnostaisivat jäsenistöä laajasti. Tänä vuonna tarjolla on esimerkiksi osaamisen kehittämiseen, palkkaukseen, hyvinvointiin, esimiestyöhön ja johtamiseen sekä oman talouden hallintaan ja kestävään kehitykseen liittyviä koulutuksia. Hyvinvointiasioihin ja itsensä johtamiseen liittyvät koulutukset ovat kestosuosikkeja.

– Otamme mielellämme vastaan vinkkejä jäseniltä, minkälaiset koulutukset heitä kiinnostaisivat, Tiina Kiuru kertoo.

Pro tarjoaa lisäksi jäsenilleen mahdollisuuden opiskella avoimessa yliopistossa Helsingin aikuisopiston kautta. Pro maksaa sadalle jäsenelleen jäsenetuna 75 prosenttia kurssimaksuista. Tämäkin mahdollisuus on hyvin käytetty, ja se kertoo Kiurun mielestä jäsenistön halusta kehittää itseään:

– Ihmiset kaipaavat lisävalmiuksia uralleen tai haluavat sivistää itseään. Avoimessa yliopistossa on suoritettu kursseja juridiikasta psykologiaan.

Kaveri mukaan koulutukseen

Uutuutena Pro tarjoaa Ota kaveri mukaan -koulutuksia, joihin voi osallistua isompi työporukka yhdessä. Kaikkien ei tarvitse edes olla Pron jäseniä.

Ota kaveri mukaan -koulutukseen voi varata vaikka työpaikalta tilan, johon kokoonnutaan yhdessä katsomaan webinaaria ja keskustelemaan koulutuksen asioista. Esimerkiksi kestävään kehitykseen liittyvää koulutusta on tarjolla tässä muodossa.

Kevään koulutuksiin ilmoittautuminen on nyt käynnissä, ja niihin kannattaa varata paikka. Kiinnostavien aiheiden webinaarit täyttyvät nopeasti.

Mistä löydän tietoa Pron koulutuksista?

• Seuraamalla Pron jäsenkirjeitä.

• Kirjautumalla Pron jäsensovellus ProPlussaan, josta löytyy Pron koulutus ja tapahtumat -osio.

• Proliitto.fi-sivuston kautta.

• Voit lähettää kysymyksesi koulutuksista osoitteeseen [email protected]