Menestys syntyy yhdessä tehden

Eija Laurila rentoutuu puutarhassaan.
Työ on kuin kakun leipomista päivittäin, Pron hallituksen jäsen Eija Laurila sanoo. Ilman yhteistyötä ja oikeita ainesosia oikeassa suhteessa ei kummastakaan tule mitään.

Menestys syntyy yhdessä tehden

Julkaistu 27.04.2022 klo 10:31
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Eija Laurila aloitti työt OP Ryhmässä 36 vuotta sitten. Vaikka työtehtävät ovat sen jälkeen vaihtuneet kymmenisen kertaa, ovat mielekäs työ ja arvopohja pitäneet Laurilan kiinni samassa työnantajaryhmässä.

– Tämä on osuustoimintaan pohjautuva yhteisö, jossa arvot ja periaatteet ovat aivan erilaiset kuin liikepankissa. Osuustoiminta-arvot ovat vahvasti osa tämän päivän elämää, kun 2000-luvulla esiin noussut yksilökeskeisyys on jäämässä taka-alalle, Laurila uskoo.

OP-ryhmän kolme tärkeintä arvoa ovat ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen. Ne näkyvät Laurilan mukaan kaikessa työssä aina asiakaspalvelusta johdon kanssa käytäviin keskusteluihin.

– Pääjohtaja on minulle Timo ja tervehdin häntä samalla tavalla kuin kaikkia muitakin. Meidän työyhteisössämme ihminen on ihminen, Laurila kertoo.

Yhdessä menestyminen tarkoittaa Laurilan mukaan sitä, että jokainen kokee olevansa arvostettu ja merkittävä osa työyhteisöä.

– Työ on ikään kuin leivottaisiin joka päivä yhdessä kakku. Siihen tarvitaan kaikki ainekset oikeassa suhteessa ja jokaisen työpanos.

Järjestäytymisellä on iso rahallinen arvo

Laurila on päätoiminen OP Keskusyhteisön rahoitusalan pääluottamusmies. Hänen mukaansa tehtävässä olisi hyvä olla samaan aikaan psykologi, lääkäri, insinööri, viestintäalan ammattilainen, ekonomi ja juristi.

–  Se kuvaa sitä, miten monipuolista työ on. Koskaan ei aamulla tarkkaan tiedä, mitä päivä tuo tullessaan. Tällä hetkellä olen erityisesti huolissani kahden vuoden pandemia-ajan aiheuttamasta väsymyksestä ja mielenterveyden ongelmista.

Laurilan mukaan järjestäytymisellä ja yleissitovalla työehtosopimuksella on valtava merkitys työelämässä. Uusille työntekijöille hän havainnollistaa asiaa vertaamalla tessiä tilanteeseen, jossa työelämässä oltaisiin pelkän työlainsäädännön varassa.

Tes tuo muun muassa pidemmän vuosiloman ja lomarahan, paremmat ylityökorvaukset ja erilaiset vuorolisät. Mahdollisuus perhevapaaseen tulee lainsäädännöstä, mutta sen palkallisuus tessistä. Lisäksi työehtosopimukseen on kirjattu vapaapäiviä, joita lainsäädännöstä ei löydy.

– Liiton jäsenmaksu on pikkuraha verrattuna järjestäytymisen tuomiin rahallisiin etuihin, vaikka jäsen ei käyttäisi vuoden aikana yhtään jäsenetua. Ammattiliitto ei ole pelkkä ongelmatilanteiden ratkoja, vaan sen merkitys on paljon laajempi, Laurila sanoo.

Laurilan mukaan luottamusmies on liiton kasvot työpaikalla. Se miten ammattitaitoisena ja luottamuksen arvoisena henkilönä hänet nähdään, toimii epäsuorana mainoksena liiton jäsenyydelle.

– Minun toivotaan tulevan mukaan yhä haastavampiin tilanteisiin, vaikka ne eivät olisi suoraan luottamusmiehen työn ydintehtävää, Laurila sanoo.

Palkkausjärjestelmässä on puutteita

Rahoitusala sai maaliskuussa uuden työehtosopimuksen. Laurilan mukaan neuvottelukierros oli äärimmäisen haastava.

– Olisin toivonut tes-neuvottelupöytään enemmän uskallusta keskustella asioista, eikä poteroihin jäämistä työnantajapuolelta. Emme päässeet keskustelemaan ja sopimaan niistä asioista, jotka pidemmältä ajanjaksolta tiedetään toimialan haasteiksi.

Yksi esimerkki on alan palkkausjärjestelmä, joka pitäisi Laurilan mukaan päivittää nykypäivään.

Vaikka palkkakeskustelumalliin tuli neuvotteluissa joitain muutoksia, ne eivät Laurilan mukaan juuri vaikuta OP Ryhmään.

– Olimme jo aiemmin sopineet tessin puitteissa paikallisesti paremmin esimerkiksi palkkakeskusteluun liittyvistä asioista. Paikallista sopimista on meillä käytetty myös viikonlopputyöhön. Muusta rahoitusalasta poiketen meillä on lisäksi sovittu jatkuvasta kolmivuorotyöstä OP Keskusyhteisössä.

Aarteita maakellarista

Vapaa-ajalla Laurila lukee kirjoja, erityisesti historiaa. Lisäksi hän rentoutuu luonnossa liikkumalla ja puutarhaa hoitamalla.

– Säilöntä on intohimoni. Mökin maakellarista löytyvät vakiotuotteet, mutta aina myös uusia kokeiluja. Kysytyin on maustettu omenahyytelö. Viime syksynä uutena kokeiluna yritin tehdä pihlajanmarjoista likööriä, mutta siitä tuli liian kirpakkaa, Laurila kertoo.

Mehut, hillot, hyytelöt, liköörit ja säilykkeet löytävät tiensä oman perheen ruokapöytään, joulun paketteihin ja tuliaisiksi. Lisäksi Laurila rakastaa leipomista.

– Bravuurini ovat vappumunkit. Olen vienyt omaan työyhteisööni ainakin 30 vuotta vappua edeltävänä työpäivänä lämpimät munkit. Kun henkilömäärä alkoi olla toistasataa, riittävän munkkimäärän leipominen aamulla alkoi olla haastavaa. Mutta sitten pitää vain nousta aikaisemmin.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.

Kuka?
Eija Laurila
Työpaikka: OP Keskusyhteisökonserni
Titteli: OP Keskusyhteisön rahoitusalan pääluottamusmies