Metsäteollisuuden julistama työsulku syrjii liiton jäseniä

Kuva: Shutterstock
Ammattiliitto Pro tuomitsee Metsäteollisuus ry:n ainoastaan liiton jäseniin kohdistaman työsulun.

Metsäteollisuuden julistama työsulku syrjii liiton jäseniä

Julkaistu 07.02.2020 klo 14:34

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 7.2.2020

Työnantajaliitto Metsäteollisuus ry ilmoitti 26.1. ja 29.1.2020 työsuluista erikseen nimetyissä jäsenyrityksissään 10.–13.2. sekä 13.–17.2.2020. Niiden piirissä ovat paperiteollisuuden toimihenkilösopimuksen soveltamispiirissä työskentelevät Ammattiliitto Pron jäsenet.

Pro tuomitsee työsulut liiton jäseniä syrjivinä ja lainvastaisina. Pron lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholmin mukaan työsulku rikkoo yhdenvertaisuuslakia, jonka 8 §:n 2 momentin mukaan ohje tai käsky syrjiä on syrjintää.

– Ammattiyhdistykseen kuuluvat työntekijät eivät saa joutua ammattiyhdistykseen kuulumattomiin työntekijöihin nähden eriarvoiseen asemaan, Stenholm sanoo.

Työnantajien toimeenpaneman sulun ulottaminen vain järjestäytyneisiin työntekijöihin – ammattiliiton jäseniin – synnyttää toteutuessaan vahvan syrjintäolettaman ammattiyhdistystoiminnan perusteella. Ainoastaan liiton jäseniin kohdistettu työsulku johtanee käytännössä myös muihin laillisuusongelmiin.

”Rikkoo lakia”

Perustuslaki turvaa yhdistymisvapauden. Työsopimuslaki taas antaa työntekijällä oikeuden osallistua ammattiyhdistyksen toimintaan.

– Sen estäminen ja rajoittaminen on kiellettyä, Stenholm sanoo.

Ammattiyhdistystoiminnan loukkaamisen rangaistuksesta säädetään rikoslaissa.

– Työsulun kohdistamisella vain ammattiliittoon kuuluviin työntekijöihin rikottaneen muun ohessa yhdistysvapautta koskevia säännöksiä. Yhdenvertaisuuslain ja yhdistysvapauden vastainen menettely voi synnyttää myös vahingonkorvausvastuun, Stenholm sanoo.

Pro vaatii Metsäteollisuus ry:tä korjaamaan menettelynsä

Ammattiliitto Pro vaatii Metsäteollisuus ry:tä korjaamaan menettelynsä ja sen jäsenyrityksiä pidättäytymään syrjivästä menettelystä. Pro ryhtyy tarvittaessa tilanteen edellyttämiin oikeudellisiin toimenpiteisiin jäsentensä oikeusturvan toteuttamiseksi.