Mikä ihmeen perälauta?

Jos teknologiateollisuuden työpaikalla ei päästä sopimukseen paikallisesta erästä, kaikki saavat joulukuussa 2,4 prosentin yleiskorotuksen.

Mikä ihmeen perälauta?

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Teknologiateollisuuden toimihenkilöt ja työntekijät saivat maanantaina uuden työehtosopimuksen. Ylemmillä toimihenkilöillä vääntö sopimuksesta on vielä kesken.

Palkansaajaliittojen puheenjohtajat ovat iloinneet sopimukseen neuvotellusta täydestä perälaudasta. Pro Uutisten toimitukseen lähetetyissä sähköposteissa puolestaan ihmetellään vaikeasti avautuvaa työmarkkinaslangia.

Teknologiateollisuuden sopimusvastaava ja neuvotteluihin osallistunut Roni Jokinen, mikä ihmeen perälauta?

– Perälaudasta puhutaan, kun työehtosopimuksen (tes) palkkaratkaisuun sisältyy mahdollisuus neuvotella työpaikalla ratkaisusta täysin poikkeava korotus tai paikallisen erän jakaminen.

– Perälauta on sitova kirjaus siitä, kuinka työehtosopimuksen määrittelemät palkankorotukset toteutetaan, jos sopimukseen ei päästä paikallisesti tai jos työpaikalla ei ole tarvetta pyrkiä muuhun kuin tessin malliin.

Maanantaina hyväksytyssä teknologiateollisuuden toisessa sovintoesityksessä paikallisesti neuvoteltavassa erässä on pitävä perälauta. Jos työpaikalla ei synny sopimusta, kaikki saavat tänä vuonna 2,4 prosentin yleiskorotuksen.

Palkkaratkaisu on ammattiliiton ja työnantajaliiton työehtosopimukseen neuvottelema sopimus palkoista.

Perälaudasta rahaa kaikille

Kestoltaan Pron, Metalliliiton ja Teknologiateollisuuden työehtosopimus on kaksivuotinen. Sopimuskausi alkaa takautuvasti 1. lokakuuta ja päättyy 2013 lokakuun lopussa.

Uusi työehtosopimus edellyttää, että luottamusmies ja työnantaja aloittavat työpaikoilla neuvottelut palkankorotusten suuruudesta, ajankohdasta ja toteutuksesta.

Jos ratkaisua ei synny 15. joulukuuta mennessä, maksetaan henkilöstölle taannehtivasti lokakuusta alkaen 2,4 prosentin yleiskorotus. Se koostuu 1,6 prosentin yleiskorotuksesta ja 0,8 prosentin paikallisesta erästä.

Liitoilta voidaan pyytää ehdotusta 0,8 prosentin käytöstä. Jos näinkään ei sovita, jaetaan erä kaikille yleiskorotuksena.

Ensi vuonna paikallisen sopimisen takaraja on lokakuun loppu. Sen jälkeen yleiskorotus nostaa palkkoja marraskuusta alkaen 1,9 prosenttia. Korotus muodostuu 1,3 prosentin yleiskorotuksesta ja 0,6 prosentin paikallisesta erästä.

Tammikuussa 2012 pankkitilille kolahtaa myös ylimääräinen 150 euron kertapotti, jos työsuhde on jatkunut tauotta vuoden 2011 lokakuusta. Osa-aikaisille työntekijöille kertaerä lasketaan erikseen. Tammirahan edellytyksenä on kuitenkin keskusjärjestöjen raamisopimuksen riittävä laajuus.