Mitä tapahtuu, jos irtisanoudun?

mitä tapahtuu, jos irtisanoudun
Haluaisitko vaihtaa työpaikkaa tai peräti kokonaan alaa? Lue tästä jutusta, mitä kannattaa muistaa, jos irtisanoutuminen pyörii mielessä.

Mitä tapahtuu, jos irtisanoudun?

Julkaistu 22.07.2022 klo 07:00
ProStoori

Ennen irtisanoutumista kannattaa ottaa kunnon tuumaustauko ja jutella rauhassa oman esihenkilön kanssa.  Jos lähtöhalu kumpuaa työn sisällöstä, kannattaa jutella siitä, voisiko esimerkiksi työtehtävää muokata mielekkäämmäksi.  Tai löytyisikö jokin toinen rooli, jossa viihtyisit paremmin?

Jos koet työpaikalla kiusaamista, häirintää tai epäasiallista kohtelua, liitto ja työpaikan luottamushenkilöt auttavat asian selvittelyssä ja hoitamisessa.

Jaksamiseen liittyvissä asioissa tukee työterveyshuolto. Lisäksi apua voi löytyä työnohjauksesta, jonka ansiosta voi syntyä uusia ratkaisuja. Joskus keskustelu kollegan kanssa voi saada näkemään asiat uudella tavalla.

Älä polta siltoja

Ennen irtisanoutumista kannattaa miettiä tarkkaan, mitä irtisanoutuminen tarkoittaa taloudellesi ja millaiset työllistymisnäkymät sinulla on jatkossa. Muista varmistaa hyvissä ajoin, että kuulut työttömyyskassaan. Se takaa työssäoloehdon täyttyessä suuremman työttömyysetuuden kuin Kelan peruspäiväraha.

Huomioi myös se, että jos irtisanoudut itse, sinulle tulee karenssi eli menetät työttömyysetuuden 45 päivän ajaksi työsuhteen päättymisestä.

Jos päätät irtisanoutua, on järkevää lähteä hyvissä väleissä työnantajan palveluksesta. Koskaan ei tiedä, mihin ura sinut vielä vuosien varrella kuljettaa.

Koska voin aloittaa uusissa töissä?

Tarkista työsopimuksestasi onko sinulle sovittu normaalista poikkeava irtisanoutumisaika. Myös omassa työehtosopimuksessa voi olla erilaisia määräyksiä irtisanoutumisajoista.

Jos olet siirtymässä suoraan uuden työnantajan palvelukseen, muista, että työvelvoite on voimassa koko irtisanomisajan. Irtisanomisaikasi on yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut enemmän kuin viisi vuotta. Alle viiden vuoden työsuhteessa irtisanomisaika on 14 vuorokautta.

Työnantaja voi kuitenkin poistaa työvelvollisuutesi irtisanomisajalta. Silloin sinun ei tarvitse tulla irtisanomisaikana töihin, mutta saat kuitenkin palkkaa normaalisti irtisanomisajan päättymiseen saakka. Tällöin työantaja voi ottaa pois esimerkiksi työsuhdeauton, puhelimen tai tietokoneen, mutta hänen kuitenkin maksettava luontoisedut sinulle palkassasi.

Rajoittaako kilpailukielto siirtymistäsi uusiin töihin?

Tarkista myös, ettei kilpailukielto hidasta siirtymisestäsi uusiin töihin. Työsopimuksessasi voi olla sovittu kilpailukiellosta, tai olet saattanut tehdä erillisen kilpailukieltosopimuksen. Kilpailukielto rajoittaa työskentelemistä kilpailijalle sopimuksessa määrätyn ajan, enintään kuuden kuukauden ajan. Myös yritystoiminnan perustaminen voi olla kilpailukiellon piirissä.

Kilpailukieltoehtoja on nykyään useissa työsopimuksissa, mutta aina kilpailukieltoehto ei ole pätevä. Suosittelemme olemaan yhteydessä Pron työsuhdeneuvontaan ennen irtisanoutumista, jos sinulla on kilpailukieltoehto työsopimuksessa.

Apua työnhakuun

Jos sinulla ei ole vielä uutta työpaikkaa, hyödynnä Pro Nosteen palveluita, joista saat monipuolista apua muun muassa urasuunnitteluun. Pro Nosteen osaavat valmentajat auttavat sinua päivittämään cv:si ajan tasalle, antavat vinkkejä esimerkiksi LinkedInin hyödyntämisestä työnhaussa ja sparraavat sinua työhaastatteluja varten.

Muista myös ilmoittautua heti ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon.  Helpoimmin asia hoituu TE-toimiston Oma asiointi -palvelussa.

Työttömyyskassa Pro palvelee jäseniään monipuolisesti työttömyyteen liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä tai tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin kassan verkkosivuilla.