Muutosjohtamisen verkkokoulutus Mutsi aukeaa 30.1.2023 – työelämän kehittämistä yli liittorajojen

Pia Kilpeläinen  ja Minea Pyykönen ovat kehittäneet Mutsi-verkkokoulutuksen.
Ammattiliitto Pro sekä työnantajaliitot LVI-TU ja INFRA ry julkaisevat 30.1.2022 yhteisen Mutsi-nimisen muutosjohtamisen koulutuksen. Koulutus on avoin ja ilmainen kaikille suomalaisille työpaikoille. Tavoitteena on auttaa työpaikkoja viemään läpi muutoksia ilman, että ihmiset uupuvat.

Julkaistu 30.01.2023 klo 09:00
Kuvaaja Jari Härkönen

Työmaailmasta löytyy lukuisia kokemuksia siitä, että työpaikkojen muutoksia ei johdeta, ihmisistä ei muutoksissa huolehdita, muutosprosesseja ei viedä loppuu ja viestintäkin unohtuu. Jatkuvat muutokset ja niiden heikko johtaminen voivat pahimmillaan johtaa siihen, että ihmiset uupuvat ja arvokkaat osaajat vaihtavat työpaikkaa.

Ammattiliitto Pro ja työnantajaliitot LVI-TU ja INFRA ry ovat kehittäneet verkkokoulutuksen, jonka avulla muutosten johtaminen sujuu jouhevammin ja samalla vältetään se, että ihmiset uupuvat ja pahimmillaan putoavat pois kokonaan työelämästä. Koulutuksen nimi Mutsi tulee sanoista ”muutoksen tuki sinulle”.

Mutsi auttaa esihenkilöitä tunnistamaan muutostilanteiden kipukohdat sekä suunnittelemaan ja rakentamaan työpaikan muutosprosessit niin, etteivät ihmiset putoa kyydistä.

– Sekä palkansaajilla että työnantajilla on yhteinen huoli siitä, että kaikki pysyvät mukana työpaikkojen jatkuvissa muutostilanteissa. On kaikkien etu, että ihmiset eivät uuvu ja muutokset sujuvat tehokkaasti, kertoo Mutsi-koulutuksen idean äiti, palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen Ammattiliitto Prosta.

Verkkokoulutus sisältää runsaasti konkreettista materiaalia, kuten mallipohjia muutosprosessien suunniteluun, muutosviestinnän käsikirjan, testejä ja videoita. Muutosjohtamisen verkkokoulutus on kaikille työpaikoille ja organisaatioille avoin ja ilmainen osoitteessa www.proliitto.fi/mutsi.

– Meillä kaikilla oli unelma ja tavoite: työpaikkojen muutostilanteet johdetaan niin, että esihenkilöllä on riittävä tuki muutosjohtamiseen. Tällä periaatteella rakensimme Mutsin, sanoo työnantajaliitto INFRAn lakiasianpäällikkö Pia Kilpeläinen.