Näyttelijä Sari Havas lohduttaa jännittäjää: Kun luottaa itseensä, tapahtuu taikoja

sari havas
Työelämässä esiintymistilanteita tulee eteen harva se hetki. Osa viihtyy yleisön edessä, osalle esiintyminen on peloista se kaikkein suurin. Sormien napsautuksella ei jännitystä helpoteta, itseensä luottamisella kyllä.

Julkaistu 31.05.2018 klo 07:04
ProStoori
Kirjoittanut
Jaana Kosunen

Hävettää.

Taas tuli heiluttua liikaa kollegoiden edessä puheenvuoroa pitäessä. Taas höpötin mitä sattuu esimiehen kanssa jutellessa. Ja lopuksi vielä änkytin ja punastelin, kun piti avata suu palaverissa.

Me suomalaiset olemme hyviä häpeämään. Monelle tunne on tuttu jo lapsuudesta; lyttäävät kommentit niin koulussa kuin kotonakin ovat mielessä vielä aikuisiällä. Häpeällinen ja kipeä muisto koululuokan edessä laulamisesta: kun tilanne jännittää niin, että suusta pääseekin vain käheä pihahdus. Joku nauraa. Samalla sekunnilla syntyy päätös, ettei ikinä enää. Enää en esiinny, en koskaan.

Me suomalaiset olemme hyviä häpeämään.

Nykypäivän työelämässä tulee jatkuvasti vastaan tilanteita, joissa lapsena tehty vakaa päätös on unohdettava. On esitelmiä ja puheita, ties millä kielellä. On tilanteita, joissa on osattava tuoda itsensä ja mielipiteensä selkeästi ja perustellusti julki. On tapahtumia, joissa ollaan esillä, ihmisten silmien edessä.

Osa suoriutuu tilanteista pienellä vatsanpohjan kipristelyllä, hyvällä ja hallitulla jännityksellä. Osalle taas esiintymistilanteet ovat peloista niitä kaikkein suurimpia.

Näyttelijä, vuorovaikutus- ja esiintymiskouluttaja Sari Havas tietää, millaisiksi möröiksi menneisyyden epäonnistuneet esiintymiskokemukset voivat kasvaa. Hän on kiertänyt yrityksissä lähes 15 vuotta pitämässä esiintymiskoulutuksia ja kuullut lukuisia tarinoita hetkistä, jotka ovat ensin satuttaneet ja lopulta herättäneet esiintymispelon. Hän on kuullut, miten tilanteet menneisyydessä ovat opettaneet häpeämään niin omaa kehoa, ääntä kuin tapaa liikkuakin.

Osalle taas esiintymistilanteet ovat peloista niitä kaikkein suurimpia.

Kerran opittua häpeää ei niin vain saada katoamaan, mutta Havas sanoo, että juuri siihen tunteeseen on tartuttava, jos haluaa oppia vähentämään esiintymiseen liittyviä pelkoja. On uskallettava käsitellä omia ajatuksia ja tiedostaa ne tunteet, joita esiintymistilanteisiin tuo mukanaan. Tarvitaan rohkeutta tutkia ja tonkia muistoja, jotka joskus voivat olla hyvinkin kipeitä. Tarvitaan myös hyväksyntää ja kykyä opetella olemaan auki yleisön edessä, juuri sellaisena kuin on.

Omaan taustaan uppoutumista ja henkistä työtä yhdistettynä ulkoisiin harjoitteisiin, sillä tavalla esiintymisjännitystä voi opetella hallitsemaan. Se onnistuu kyllä, mutta totuttujen ajattelumallien muuttamiseen tarvitaan toistoja ja positiivisia esiintymiskokemuksia sekä aikaa, Havas kertoo.

Sähköjäniksestä hallittuun jännittämiseen

Havas tietää, mistä puhuu, sillä hänkin, vaikka onkin ammattiesiintyjä, on ollut aikoinaan kova jännittäjä. Improvisaatioteatterin yllättävät tilanteet ja ennalta arvaamattomat käänteet saivat varpailleen ja jännittämään, ihan aidosti ja oikeasti.

Olin kuin sähköjänis – aina varuillaan ja jännittynyt.

Nykyään oma jännitys on jalostunut hallituksi ja pienimuotoiseksi, sellaiseksi, joka auttaa olemaan tarkkana, toimimaan ja reagoimaan. Sellaiseksi, joka auttaa olemaan vuorovaikutuksessa yleisön kanssa, esiintymisestä nauttien.

Helpolla ei tätä tilaa ole saavutettu; töitä omien ajatusten kanssa on pitänyt tehdä ja paljon.  Havas kertoo, että hänelle ensimmäinen tärkeä oppi oli ryhtyä puhumaan itselle kauniisti.

Lisäksi Havas opetteli valmistautumisen jalon taidon.

Kun on paljon esillä, väistämättä joskus tulee vastaan tilanne, jolloin kaikista ennakkovalmisteluista huolimatta tapahtuu jotain ennalta arvaamatonta. Nykyisin Havas tietää, ettei sekään tapa.

Muistutan itselleni, että kaikki menee hyvin, ja jos ei mene, niin selviän siitäkin. Armollisuus itseä kohtaan helpottaa kaikessa – myös esiintymisjännitystä käsitellessä.

Rohkeasti omanlainen – ja siksi juuri oikeanlainen

Monesti esiintymistä hermoileva jännittää erityisesti sitä, että oma ahdistus näkyy ulospäin.

Havas lohduttaa toteamalla, että se, mitä tunnemme, ei ole sama, minkä yleisö näkee. Änkyttäminen, ajatusten katkeileminen tai suun kuivuminen kielivät kyllä jännityksestä, mutta yleisössä niitä ei havaita lainkaan niin selvästi, mitä esiintyjä itse ajattelee.

Itsensä tarkkailun sijaan olisi keskityttävä tilanteeseen ja siihen, mitä tapahtuu, hän muistuttaa.

Havaksen missiona on rohkaista ihmisiä olemaan omanlaisiaan esiintyjiä. Omien vahvuuksien löytäminen ja niiden vahvistaminen auttavat saavuttamaan esiintymistavan, joka tuntuu itselle hyvältä ja oikealta. Tarvitaan vain ahkeraa harjoittelua ja heittäytymistä, rohkaisua ja onnistumisen kokemuksia – aivan kuten kaikessa uuden oppimisessa.

Sormien napsautuksella ei esiintymisjännitystä vähennetä, mutta heti, kun luottaa itseensä, alkaa tapahtua taikoja.

Lunttilappu esiintymisjännitystä potevalle

Valmistaudu. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, esiintymistilanteessakin. Harjoittele peilin edessä esitystäsi, puhu ääneen, sillä siten sisäistät parhaiten sen, mistä puhut.

Toisto on tehokasta. Puhuttele itseäsi lempeästi, kannustavasti, hyväksyvästi ja kauniisti. Toistamalla vakuutat lopulta itsesi, ja siten myös onnistut esiintymistilanteessa paremmin.

Tunnista esiintymistilanteeseen liittyvät möröt: miksi pelkäät, millaiset ovat aiemmat kokemuksesi? Mikä esiintymisessä hävettää? Omien tunteiden myllääminen johtaa lopulta siihen, että solmut aukeavat helpommin ja reitti vapaampaan esiintymiseen löytyy.

Huolehdi myös ulkoisesta puolestasi: pukeudu miellyttäviin vaatteisiin ja huolehdi siitä, että asukoodisi on oikea.

Ota kontaktia yleisöön: etsi itsellesi ”turvaihminen”, joka reagoi esitykseesi.

Älä tulkitse yleisöä liikaa. Jos joku räplää kännykkäänsä esityksen aikana, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että esityksesi on huono. Luota itseesi ja tapaasi esiintyä!

Hengitä rauhallisesti. Jos sydän tykyttää ja kädet tärisevät, tiedosta se, ja jatka eteenpäin. Voit myös pitää tauon: juo lasi vettä ja hengittele hetki. Yleisö ei ole moksiskaan, joten älä ole sinäkään!

Muista, että pieni jännitys on hyvästä! Kaikki jännittävät, kukin vain eri tavalla ja erilaisissa tilanteissa.