Neuvonta-alan työehtosopimus on irtisanottu

Kuvassa on tyhjä neuvotteluhuone.
Pro on irtisanonut tänään neuvonta-alan työehtosopimuksen. Se päättyy 31.1.2023. Neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta alkavat joulukuussa.

Neuvonta-alan työehtosopimus on irtisanottu

Julkaistu 30.11.2022 klo 15:20

Neuvonta-alan ensi vuoden palkankorotuksista ei saavutettu ratkaisua, joten alan työehtosopimus on irtisanottu tänään keskiviikkona 30.11.

- Kävimme neuvonta-alan palkkaneuvotteluja lokakuun alusta alkaen. Samalla neuvottelimme myös perhevapaauudistuksen toteuttamisesta. Emme edistyneet kummassakaan asiassa, sopimusalavastaava Pentti Ekola sanoo.

Työehtosopimuksen mukaan ensi vuoden palkankorotuksista piti sopia 15.11. mennessä. Koska sopuun ei päästy, Pro irtisanoi työehtosopimuksen ja se päättyy 31.1.2023.  Jatkossa neuvotellaan koko työehtosopimuksesta eikä vain palkankorotuksista.

Neuvonta-alan työehtosopimusneuvottelut alkavat 12. joulukuuta. Ammattiliitto Pron lisäksi sopimuksesta neuvottelevat Agronomiliitto, Ammattiliitto Jyty ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL. Työnantajapuolta edustaa Palvelualojen työnantajat Palta.

Neuvonta-alalla työskentelevät prolaiset ovat pääasiassa ProAgrian palveluksessa. He kiertävät tiloilla tekemässä esimerkiksi viljelysuunnitelmia, tilinpäätöksiä, eläinarvosteluja ja EU-tukihakemuksia.