”Onko tämä tavallista?” Soita liittoon muissakin Pohjoismaissa

Kuva: Shutterstock
Jos finanssialalla työskentelevä muuttaa väliaikaisesti toiseen pohjoismaahan, neuvoja työelämään saa paikallisesta liitosta Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Islannissa.

”Onko tämä tavallista?” Soita liittoon muissakin Pohjoismaissa

Julkaistu 04.12.2015 klo 11:06

Pro Uutiset

Pohjoismaiset finanssialan ammattiliitot sopivat yhteistyöstä. Jos suomalainen finanssisektorin prolainen lähtee lyhytaikaiselle työkomennukselle toiseen Pohjoismaahan, hän voi soittaa Pron kumppaniliittoon ja kysyä neuvoa työpaikan käytännöistä tai lakiasioista. Prolainen saa samat edut liitosta kuin liittoon kuuluvat työkaverinsa.

- Säännöt ja tavat työpaikolla vaihtelevat maasta toiseen. Neuvojen lisäksi prolainen voi osallistua paikallisen liiton toimintaan ja saada uusia tuttuja tätäkin kautta, vinkkaa kansainvälisten asioiden asiantuntija Rauni Söderlund Ammattiliitto Prosta.

Lainsäädäntö estää liittoja tarjoamasta työttömyysturvaa toisen maan kansalaisille, mutta työsuhdeneuvontaa on tarjolla. Tilanne muuttuu, jos muuttaa pysyvästi toiseen maahan.

-Silloin kannattaa siirtyä jäseneksi paikalliseen liittoon, Söderlund neuvoo.

Yhteistyöstä sovittiin Nordic Finance Unionin kokouksessa Reykjavikissä marraskuun lopussa 2016.

Pro on Suomessa ainoa finanssialan liitto, joka kuuluu Nordic Finance Unioniin.  Prolla on pankki- ja vakuutusalalla kuusi yhteistyöliittoa pohjoismaissa.

Löydä yhteistyökumppanit

Ruotsissa