Hyppää pääsisältöön

Oppisopimuksesta tulevaisuuden koulutusmalli

Taru Reinikaisen blogi
Oppisopimus ei ole uusi keksintö. Oppisopimuksen alkuhistoria voidaan nähdä olevan perintöä yritysten mestari-kisällimalleista. Aikuiskoulutustuen mahdollisen lakkauttamisen ja työurien pidentämisen näkökulmasta oppisopimus on nyt kuitenkin ajankohtaisempi kuin koskaan aikaisemmin.

Oppisopimuksesta tulevaisuuden koulutusmalli

Julkaistu 08.12.2023 klo 12:00
Blogit
Kirjoittanut
Taru Reinikainen
Oppisopimus ei ole uusi keksintö. Oppisopimuksen alkuhistoria voidaan nähdä olevan perintöä yritysten mestari-kisällimalleista. Aikuiskoulutustuen mahdollisen lakkauttamisen ja työurien pidentämisen näkökulmasta oppisopimus on nyt kuitenkin ajankohtaisempi kuin koskaan aikaisemmin.

Oppisopimus on määräaikainen työsuhde, jossa yritys kouluttaa työntekijän tutkintoon tai sen osaan. Työsuhteen ajalta työntekijälle maksetaan palkkaa. Pro on yhdessä Kemianteollisuuden kanssa sopinut laborantin perustutkintoa suorittaville alle 20-vuotiaille nuorille oppisopimusmallin. Mallin tavoitteena on, että nuoret pääsevät aikaisemmin teollisuuteen töihin. Käytännössä noin puolet tutkinnosta suoritetaan oppisopimuksella.

Olen itse suorittanut johtamisen erikoisammattitutkinnon oppisopimuksella. Oppisopimus on erittäin motivoiva opiskelutapa. Jos aikuiskoulutustuki lakkautetaan, uskon oppisopimusten määrän lisääntyvän. Oppisopimus voi olla tulevaisuudessa monelle aikuisopiskelijalle taloudellisesti ainoa mahdollinen tapa jatkokouluttautua. Tästä syystä tarvitsemme oppisopimusta vastaavan mallin myös korkeakouluihin. 

Tällä hetkellä tilanne on valitettavasti se, ettei alle 18-vuotiaita ole juurikaan otettu teollisuuteen. Tämä on johtunut lähinnä työturvallisuussyistä. Yrityksissä on lisäksi koettu, että käytännössä nuoren vastavalmistuneen opetus on jouduttu aloittamaan yrityksessä alkutekijöissä. Oppisopimusmallissa opinnot saadaan paremmin linkitettyä töihin. Näin varmistetaan yrityksille osaavaa työvoimaa ja nuorille joustava siirtyminen työelämään. 

Laborantin koulutukseen oppisopimusmalli soveltuu erityisen hyvin. Koulutus on toisen asteen vaikeimpia – sanoisin jopa vaikein – koska tutkinnon suorittaminen edellyttää käytännön työtaitojen lisäksi vahvaa teoriaosaamista. Laborantin tulee osata kemian lisäksi matematiikkaa ja fysiikkaa, esimerkiksi tulosten käsittelyssä ja laskennassa sekä tulosten oikeellisuuden arvioimisessa. Oppisopimusmallin avulla nuori pääsee yritykseen aikaisemmin soveltamaan teoriaosaamista käytännön työtehtävissä. Tällöin nuori usein myös ymmärtää teoriaosaamisen tärkeyden työelämän näkökulmasta. Uskon uuden mallin lisäävään myös alan vetovoimaa sekä vähentävän eriytymistä. Tällä hetkellä enemmistö alan opiskelijoista on naisia. 

Itse olisin varmasti hakeutunut oppisopimuksella laborantiksi, jos se minun labraopintojeni aikana olisi ollut mahdollista. Minulle teoria ei aina koulunpenkillä maittanut, mutta kummasti teoriaopintojen merkitys avautui työelämässä, jossa vastuu omista työtehtävistä oli todellinen. 

Laboranttien oppisopimusmalli on tässä vaiheessa tarjolla opiskelijoille vain pilottiyrityksissä ja -oppilaitoksissa. Muille oppisopimusopiskelu on mahdollista oppilaitostensa normaaleita väyliä pitkin. Yrityksiin voi rohkeasti olla suoraan yhteydessä mahdollisuudesta opiskella oppisopimuksella. Suunnitelmissa on jatkaa laboranttien oppisopimusmallia myös tulevaisuudessa. Voit olla yhteydessä, jos kiinnostus heräsi. 

Kiitos kaikille kokeilussa mukana oleville yrityksille ja oppilaitoksille! 

Lue myös Kemianteollisuuden osaamisen ja vetovoiman asiantuntija Hanna Hyyryläisen blogi.
 

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava.