Hyppää pääsisältöön

Outokumpu jatkaa it-ulkoistuksia

Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock
Teräsyhtiö Outokumpu suunnittelee it-käyttötukensa sekä PC-tukensa ulkoistamista. Työntekijät siirtyisivät kahden it-jätin, ranskalaisen Capgeminin ja intialaisen HCL:n, palvelukseen.

Pro Uutiset / Katri Kangas

Outokummun it-käyttötuessa eli Service Deskissä sekä PC-tuessa tällä hetkellä työskentelevät siirtyisivät suunnitelmien mukaan uusien kumppanien palvelukseen. Ulkoistuksilla Outokumpu hakee kustannussäästöjä.

Suunnitelmat koskevat yhteensä 27 työntekijää Suomessa, Ruotsissa, Meksikossa, Isossa-Britanniassa ja Kiinassa. Outokummun Tornion tehtaalla ulkoistus koskisi 7 toimihenkilöä ja ylempää toimihenkilöä.

Uusista ulkoistamisista ilmoitettiin varsin nopeasti edellisen loppuunsaattamisen jälkeen tiistaina. Intialaiselle it-palveluyhtiölle Wiprolle ulkoistetut henkilöt siirtyivät lokakuun alussa uuden työnantajan palvelukseen. It-toimintojen parissa koko Outokumpu-konsernissa työskennelleissä vajaasta 300 henkilöstä Wipron leipiin siirtyi 91. Outokummun Tornion terästehtaalla ulkoistus koski kolmea toimihenkilöä ja kymmentä ylempää toimihenkilöä. Wiprolle siirtyi tuki-, huolto- ja kehitystyötä sekä muiden yhtiöiden kanssa tehtyjä palvelusopimuksia.

Paikalliset sopimukset irtisanottiin

Tornion tehtaan toimihenkilöiden pääluottamusmiehen Pekka Korpelan mukaan uusien ulkoistuksien seuraukset epäilyttävät.

– Wipro irtisanoi kaikki paikalliset sopimukset ja ilmoitti, ettei yhtiö tee sellaisia, Korpela kertoo.

Wiprohon ulkoistetuille henkilöille luvattiin 12 kuukauden irtisanomissuoja, mutta seuraavilta ulkoistuskumppaneilta takeita ei toistaiseksi ole tämänkään vertaa.

Ihmettelyä herättää myös se, millä tahdilla siirrot kohdistuvat luottamusmiehiin. Korpelan mukaan kahden vuoden aikana viisi luottamusmiestä on siirretty muihin tehtäviin – joko ulkoistettu tai siirretty toiselle osastolle. Myös Wiprolle ulkoistettiin yksi luottamusmies.

– Tällaista kehitystä emme voi hyväksyä, Korpela sanoo.

Henkilöstön siirto uusille työnantajille on tarkoitus aloittaa PC-tuessa vielä lokakuun aikana ja Service Deskissä tammikuussa. Suomessa työskentelevät ulkoistetaan arviolta vuodenvaihteen tienoilla.