Pääluottamusmies ajan hermolla

Päivi Palmu harrastaa valokuvausta
Netsin Suomen pääluottamusmies Päivi Palmu pitää huolta omasta osaamisestaan jatkamalla työntekoa, opiskelemalla ja jatkuvalla työnhaulla.

Pääluottamusmies ajan hermolla

Julkaistu 07.12.2022 klo 09:33
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Black friday on ohi mutta jouluostossesonki vasta kiihtymässä. Se tietää kiireisiä aikoja maksuliikenneyhtiö Netsin työntekijöille, jotka huolehtivat lähes koko Suomen maksukorttien toimivuudesta.

– Varsinkaan asiakaspalvelussa ei ole joulutaukoja. Kulutuspiikkiin varaudutaan päivystämällä, kertoo pääluottamusmies Päivi Palmu.

Palmu on yksi Suomen kolmesta service delivery managerista, jotka vastaavat Netsin palveluiden sujumisesta tietyille asiakkaille. Työhön kuuluu häiriötilanteiden selvittelyä ja säännöllisiä palavereja asiakkaiden kanssa.

– Olen käytännössä töissä 24/7. Jos käyn kaupassa eikä kortti toimi, kilautan heti kaverille ja kysyn, onko jossain häikkää. Tiedämme, että korttimaksuongelmat ovat välittömästi lööpeissä, Palmu kertoo.

Fuusioita ja organisaatiomuutoksia

Tanskalaisen Netsin yrityskieli on englanti, ja työtä tehdään monikansallisissa tiimeissä. Myös luottamusmiestehtävään kuuluu paljon kansainvälistä yhteistyötä, Palmu kertoo.

Joka toinen viikko kokoontuvassa Nordic forumissa pohjoismaiden pää- ja varapääluottamusmiehet sekä HR käsittelevät organisaatiomuutokset ja pyrkivät yhdenmukaistamaan maiden välisiä käytäntöjä.

– Laajempi employee forum kokoontuu neljännesvuosittain. Siinä on mukana myös Nexin toimitus-, talous- ja henkilöstöjohtajat ja kaikki maat aina Kroatiasta Saksaan ja Sloveniasta Italiaan, Palmu kertoo.

Tällä hetkellä yrityksessä vallitsee odottava tunnelma. Kesällä 2021 sovittu fuusio italialaisen Nexin kanssa on siirtymässä vaiheeseen, jossa käytännön muutoksia alkaa näkyä myös Suomen toiminnoissa ja organisaatiossa.

– Vähennyksiä ei tässä yhteydessä ole tulossa, mutta varsinkin ylemmällä tasolla esihenkilöt saattavat vaihtua.

Lisää palkka-avoimuutta

Rahoitusalan palkankorotusneuvottelut käynnistyivät lokakuun lopulla. Rahoitusalan neuvottelukunnan varapuheenjohtajana toimivan Palmun mukaan Netsin jäsenet ovat palkkaukseen pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta hintojen nousu lisää huolta omasta taloudesta.

Haasteita aiheuttaa myös alalla voimassa oleva malli, jossa osa palkankorotuksista jaetaan henkilökohtaisen palkkakeskustelun perusteella. Palmun mukaan osa ihmisistä ei sen vuoksi saa koskaan muuta kuin yleiskorotuksen.

Varsinkin nuoret puhuvat kuitenkin entistä avoimemmin palkoista keskenään, Palmu kertoo. Se on tärkeää, sillä luottamusmiehillä ei ole suoraa pääsyä henkilökohtaisiin palkkatietoihin.

– Osa esihenkilöistä saattaa toivoa, että saaduista korotuksista oltaisiin hiljaa. Kaikki eivät ole tottuneet perustelemaan, millä perusteilla joku tietty henkilö sai korotuksen, Palmu sanoo.

Oma osaaminen ajan tasalle

Palmu kertoo imeneensä palon luottamustehtävien hoitoon jo äidinmaidossa. Sekä hänen äitinsä että äidin isä toimivat aikanaan pääluottamusmiehinä.

– Pienenä konttailin palavereissa pöydän alla, kun äiti oli mukana yhdistystoiminnassa. Liiton jäsenyys on minulle itsestään selvää.

Korkea järjestäytymisaste antaa luottamusmiehelle vahvan tuen. Monelle nuorelle tulee Palmun mukaan yllätyksenä, ettei luottamusmiehen apu ole saatavilla liittoon kuulumattomille.

– Itse yleensä autan silti, jos henkilö liittyy heti jäseneksi. Mutta esimerkiksi liiton oikeusapua en voi heille luvata.

Koska Palmu ei toimi pääluottamusmiehenä päätoimisesti, on työn ja luottamustehtävän tasapainottelu usein haasteellista. Kyseessä on kuitenkin oma valinta.

– Haluan pitää huolta siitä, että oma ammattitaitoni säilyy. Tämä on luottamustoimi, ja voi olla, että jonain vuonna ei tule enää valituksi. Jos siinä vaiheessa on tehnyt pelkkiä luottamusmieshommia vuosikymmenet, on osaamisen kiinni kurominen vaikeaa.

Samasta syystä 27 vuotta saman työnantajan palveluksessa ollut Palmu kertoo lähettävänsä säännöllisesti työhakemuksia.

– Muutenhan en tietäisi mitään tämän päivän työnhausta, esimerkiksi videohaastatteluista. Katson, että minun on osattava neuvoa jäseniä tiukan paikan tullen.

Palmu kertoo luopuneensa vastikään Rahatalouden ammattilaiset Ratas ry:n puheenjohtajuudesta. Vapautuneen ajan hän aikoo käyttää hyväkseen opiskelemalla.

Päivi Palmu

Vapaa-ajalla valaita bongaamassa

Palmu kertoo asuvansa osan vuodesta sähköttömällä mökillään, jossa etätyöt onnistuvat ladattavien akkujen avulla. Vapaa-aika kuluu kalastaen, ravustaen ja kahden saksanpaimenkoiran kanssa pihassa puuhaillen.

– Kolmevuotiaana toiveammattini oli ornitologi. Istuin tuntikausia mökin kuistilla merkkaamassa vihkoon ylös, kuinka monta kertaa talitiainen ruokki tunnin aikana poikasiaan, Palmu kertoo.

Lintujen lisäksi Palmun sydäntä lähellä ovat valaat ja karhut. Ryhä- ja miekkavalaita hän on päässyt näkemään luonnossa niin Bostonissa kuin Islannissa, karhuja sen sijaan suomalaisessa karhukojussa.

– Harrastan valokuvausta, ja minulla on noilta retkiltä satoja kuvia.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.