Perusterveydenhuollon kiireettömän hoidon enimmäisodotusaikojen pidennys lisää eriarvoisuutta

kynä ja stetoskooppi lojumassa pöydällä tyhjän potilastietolomakkeen päällä
Petteri Orpon hallitus aikoo pidentää kiireettömän perusterveydenhuollon enimmäisodotusaikoja. Pro ei pidä esitettyjä pidennyksiä järkevinä säästötoimenpiteinä vaan toteaa niiden kasvattavan muun muassa alueellista ja taloudellista epätasa-arvoa ihmisten välillä.

Hallituksen esitysluonnoksessa esitetään, että 14 vuorokauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta kiireettömässä perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa luovutaan 23 vuotta täyttäneiden osalta, ja hoitoon pääsyn enimmäisajaksi palautetaan aiempi kolme kuukautta. Vastaavasti ehdotetaan, että kiireettömässä perusterveydenhuoltoon kuuluvassa suun terveydenhuollossa luovutaan 23 vuotta täyttäneiden osalta voimassa olevasta neljän kuukauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta sekä 1.11.2024 voimaan tulevasta kolmen kuukauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta ja hoitoon pääsyn enimmäisajaksi palautetaan aiempi kuusi kuukautta.

Pro ei kannata esitettyjä muutoksia liittyen perusterveydenhuollon hoitotakuuseen. Hoitoon pääsyn enimmäisaikojen lyhentämisestä tehtiin päätös viime hallituskaudella, jotta hoitoon pääsisi nopeammin ja siten ehkäistäisiin laajemman palvelutarpeen ja kustannusten syntymistä. Lisäksi sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on nimenomaan ollut siirtää terveydenhuollon painopistettä erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuollon puolelle. Enimmäisaikojen pidentäminen on vastoin molempia tavoitteita, sillä se todennäköisesti johtaisi lisääntyneeseen päivystykseen hakeutumiseen ja erikoissairaanhoidon tarpeeseen ihmisten oireiden pahentuessa odotusaikana.

Esitys lisää myös taloudellista epätasa-arvoa: esitysluonnoksessa arvioidaan, että hoitotakuun väljentäminen ohjaisi asiakkaita julkiselta puolelta yksityiselle, mihin kuitenkaan kaikilla ei ole mahdollisuutta. Esimerkiksi työttömät ovat pääasiassa julkisen perusterveydenhuollon varassa ja heihin hallitus kohdistaa samaan aikaan myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastuksen sekä muita sosiaaliturvan heikennyksiä. Leikkaukset heikentävät työttömien alun alkaenkin työssäkäyvää väestöä heikompia mahdollisuuksia hakeutua yksityisen terveydenhuollon asiakkaaksi.

Lue koko Pron lausunto täältä.