Pro aloittaa lakon Barona Customer Care Oy:llä energia-alalla
Pro aloittaa lakon Barona Customer Care Oy:llä energia-alalla
Barona Customer Care Oy:tä koskevaa työriitaa on soviteltu tällä viikolla Palvelualojen työnantajat Paltan ja Ammattiliitto Pron välillä valtakunnansovittelijan toimistolla. Sopua ei kuitenkaan löytynyt. Kiistan taustalla on 42 toimihenkilön ulkoistus Ensin Palvelut Oy:stä Baronalle. Pron ilmoittama lakko alkaa 1. maaliskuuta.
Paltan ja Baronan mukaan ulkoistettuihin toimihenkilöihin saisi noudattaa asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta, joka heikentäisi Pron jäsenten työsuhteen ehtoja oleellisesti energia-alalla. Esimerkiksi sairasajanpalkka tippuisi kolmesta kuukaudesta enimmillään viiteen viikkoon, arkipyhiä muuttuisi työpäiviksi ja työnantaja voisi määrätä tekemään 9 tunnin työpäiviä myös viikonloppuisin ilman ylityökorvauksia. Pro vaatii, ettei työnantaja saa heikentää jäsenten työehtoja huonommalla työehtosopimuksella.
Ulkoistettu henkilöstö on järjestäytynyt Ammattiliitto Prohon. Se ei hyväksy, että energia-alan asiantuntijoiden työhön noudatettaisiin Palvelualojen ammattiliitto Pamin työehtosopimusta. Nyt sovellettava energia-alan toimihenkilöiden työehtosopimus päättyy 28.2.2022.