Hyppää pääsisältöön

Pro ei kannata ulkomaalaislain muuttamista

Neljä aikuista istumassa työpaikan aulassa ryhmätyön äärellä
Lausunnossaan Pro toteaa, ettei hallituksen esityksessä ehdotettu kolmen tai kuuden kuukauden suoja-aika
uuden työn löytymiselle ei ole riittävä. Toteutuessaan lakimuutos saattaa pahentaa työvoimapulaa eri aloilla.

Petteri Orpon hallituksen esitysluonnoksen mukaan työperusteinen oleskelulupa sidotaan nykyistä vahvemmin työhön siten, että Suomesta on poistuttava, jos henkilön työsuhde loppuu eikä hän ole kolmen kuukauden kuluessa solminut uutta työsuhdetta. Esitystä koskevassa lausunnossaan Pro toteaa, että liian lyhyt suoja-aika uuden työn etsimiseen voi aidosti tulla esteeksi hakeutua suomalaisille työmarkkinoille ja asettaa Suomessa jo asuvat työntekijät kohtuuttomaan tilanteeseen työsuhteen päättyessä.

Pro on huolissaan, että liian lyhyellä suoja-ajalla voi olla negatiivisia vaikutuksia Suomen maakuvaan ulkomaalaisten osaajien silmissä. Useiden Pron edustamien alojen, kuten ICT-alan, kärsiessä työvoimapulasta ja hallituksenkin tavoitellessa työperäisen maahanmuuton lisäämistä Pro pitää ehdotettua esitystä erittäin ristiriitaisena.

Lue koko lausunto täältä.