Pro hylkäsi valtakunnansovittelijan tekemän ehdotuksen Pron ja Paltan välisen työriidan ratkaisemiseksi tekniikan italaisten työntekijöiden osalta

lentokone laskeutuu
Pron ja Paltan välisen työriidan sovittelua jatkettiin valtakunnansovittelijan johdolla 18.1. Pron ITAn neuvottelukunta ja hallitus käsittelivät sovintoehdotuksen 19.1. Sekä neuvottelukunta että hallitus hylkäsivät ehdotuksen yksimielisesti.

Julkaistu 19.01.2022 klo 20:45

– Ehdotus ei sisältänyt niitä elementtejä, joita haemme työtaistelulla. Tärkeintä on jatkossa olla päättämässä ja sopimassa kaikkien Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ITAn jäsenten asioista tekniikan yrityksissä. Tämä elementti puuttui kokonaan sovittelijan esityksestä. Tämän vuoksi jouduimme hylkäämään sen, ITAn puheenjohtaja Jukka Korhonen kommentoi.

Korhonen muistuttaa, että ITAn käynnissä oleva lakko jatkuu 31.1. saakka.

– Lakot ja muut työtaistelutoimet päättyvät vasta sen jälkeen, kun työnantajat ymmärtävät asian merkityksen ITAn jäsenille ja toimivat sen mukaisesti.

ITAn jäsenet edustavat työntekijöiden selkeää enemmistöä lentokentän kaikissa tekniikan työpaikoissa.

– Miksi aiemman liittomme pitäisi päättää jatkossakin italaisten asioista? ITAn jäsenet ovat vielä tällä hetkellä sidottuja ilman työrauhavelvoitetta Ilmailualan Unioni IAU:n yleissitovaan työehtosopimukseen, vaikka kaikki liittyivät yli 1,5 vuotta sitten ammattiliitto Pron jäseniksi.