Prolaiset toivovat liitolta tukea paikalliseen sopimiseen

Kaksi henkilöä neuvottelee.
Pron tutkimuksen mukaan paikallisessa sopimisessa liiton tuki koettiin tärkeäksi. Jäsenille on ratkaisevan tärkeää, että juuri oma liitto neuvottelee heidän työehtonsa.

Prolaiset toivovat liitolta tukea paikalliseen sopimiseen

Julkaistu 13.12.2023 klo 09:40
Kuvaaja Shutterstock

Suomen hallitus haluaa laajentaa paikallista sopimista järjestäytymättömiin yrityksiin ohi luottamusmiesjärjestelmän. Nykyisin paikalliset sopimukset solmitaan pääosin yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa.

Into paikalliseen sopimiseen ja sen lisäämiseen on ollut selvästi laskussa. Tätä mieltä ovat prolaiset Ammattiliitto Pron uusimmassa arvotutkimuksessa, joka julkaistiin syksyllä 2023. Pro julkaisee arvotutkimuksen neljän vuoden välein ja tänä vuonna siihen vastasi 4 200 jäsentä. Paikalliseen sopimiseen suhtautui vuonna 2023 myönteisesti 34,8 prosenttia vastaajista, neljä vuotta sitten 36,2 prosenttia ja vuonna 2015 42,9 prosenttia vastaajista.

Paikallinen sopiminen

Prolaisten halukkuutta paikalliseen sopimiseen tiedusteltiin pyytämällä heitä vastaamaan väittämään: “Haluan, että työehdoistani sovitaan paikallisesti (työpaikkatasolla, tehden työnantajan kanssa poikkeamia laista tai työehtosopimuksista).” Halukkuus sopia paikallisesti on laskenut tasaisesti vuodesta 2015.

Onnistunut paikallinen sopiminen vaatii luottamusta, yhteistyötä ja avoimuutta

Onnistunut paikallinen sopiminen vaatii työpaikan luottamushenkilöiden ja työnantajien toimivia yhteistyösuhteita. Se vaatii myös liiton taustatukea, kuten asiantuntija-apua hankalissa taloudellisissa ja henkilöstön oikeudenmukaisuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä palkkauksen avoimessa ja järjestelmällisessä kehittämisessä. Tutkimuksen perusteella lomiin, sairauspäiviin ja perhevapaisiin liittyvä paikallinen sopiminen koetaan selvästi palkkausta helpompana asiana.

– Pron jäsenet toivovatkin palkkaneuvonnan olevan välttämätön osa liiton palveluvalikoimaa nyt ja tulevaisuudessa. Jäsenille on ratkaisevan tärkeää, että juuri oma liitto neuvottelisi heidän työehtonsa. Tämä toive on tuoreen mittauksen mukaan nyt ennätyskorkealla, Ammattiliitto Pron vastaava tutkija Petri Palmu sanoo.

Pron tutkimuksen mukaan paikallisessa sopimisessa liiton tuki koettiin tärkeäksi. Mikäli Orpon hallitus toteuttaa aikeensa ja paikallisia sopimuksia tehdään ilman luottamusmiestä, sopijaosapuolilta puuttuu osaaminen ja ymmärrys työehtosopimuksen ja työlainsäädännön sisällöstä. Jos työehtosopimukset ja alan tilanteen tunteva ammattiliitto ei ole mukana, kukaan ei varmista, että paikalliset sopimukset ovat tasapainossa tai ettei sovita heikommin sellaisista asioista, joista ei saisi sopia.

– Pron jäsenet suhtautuvat ehdollisen myönteisesti paikalliseen sopimiseen, kunhan sopiminen on aitoa, Palmu kertoo.