Prolle voitto käräjäoikeudessa: Työnantaja ei kertonut yt-neuvotteluista

Nainen istuu sohvalla järkyttyneenä.
Työnantaja mokasi yt-neuvottelun: ei kertonut neuvotteluista ja irtisanoi lomautetun Pron jäsenen lomautuksen päätyttyä tämän ensimmäisenä työpäivänä. Neuvotteluissa toisen liiton entinen luottamusmies edusti Pron jäsentä ilman lainmukaista asemaa. Pron jäsen voitti käräjäoikeudessa.

Prolle voitto käräjäoikeudessa: Työnantaja ei kertonut yt-neuvotteluista

Julkaistu 22.11.2023 klo 11:22

Pron jäsen oli työskennellyt itärajalla sijaitsevassa päivittäistavarakaupassa yli 11 vuoden ajan. Keväällä 2020 alkanut koronapandemia vaikutti kaupan asiakasmääriin, ja Pron jäsen lomautettiin toistaiseksi. Keväällä 2021 yrityksessä käytiin yhteistoimintaneuvottelut, ja Pron jäsenen työsuhde irtisanottiin päättymään saman vuoden heinäkuuhun.

Yritys ei kuitenkaan kertonut lomautetulle Pron jäsenelle yhteistoimintaneuvotteluista. Pron jäsen palasi maaliskuussa 2021 töihin, jonka jälkeen hänet irtisanottiin samana päivänä.

Pron jäsenen ja hänen kollegoidensa tietämättä yhteistoimintaneuvotteluissa heitä oli edustanut toisen liiton entinen luottamusmies, jonka kausi oli päättynyt vuoden 2019 loppuun.

Lakitapausta hoitanut Pron juristi Mira Strömmer kertoo, ettei entisellä luottamusmiehellä ollut luottamushenkilö- tai muuta lainmukaista asemaa tai Pron jäsenen erikseen antamaa valtuutusta edustaa häntä neuvotteluissa. Yhteistoimintaneuvottelut oli laiminlyöty Pron jäsenen osalta, sillä neuvotteluja oli käyty väärien osapuolten kesken.

Lisäksi työnantaja ei ollut tarjonnut irtisanotulle Pron jäsenelle mahdollisuutta osallistua työnantajan kustantamaan työllistymistä edistävään valmennukseen tai koulutukseen, johon hän olisi lain mukaan ollut oikeutettu.

Asiaa puitiin Kymenlaakson käräjäoikeudessa ja Pron jäsen sai entiseltä työnantajaltaan 12 000 euroa korvausta yt-lain rikkomisesta. Pron  jäsenen osalta tuomio on lainvoimainen 30. marraskuuta 2023.

Oikeusapu on jäsenelle täysin riskitöntä ja maksutonta

Pron jäsenet saavat apua liiton omilta juristeilta, joilla on vuosien kokemus työoikeudesta. Liiton jäsen ei joudu maksamaan tuhansiin euroihin kohoavia oikeudenkäyntikuluja, vaan jäsenelle oikeusapu on maksutonta ja riskitöntä.

Pron oikeusapu käsittää lainopillisen neuvonnan, sovintoneuvottelut ja oikeusavun tuomioistuimessa, josta päättää Pron lakiasiainpäällikkö.