Hyppää pääsisältöön

Pron puheenjohtajaehdokas: Pasi Heikkinen

Pasi
Pron uusi puheenjohtaja valitaan marraskuun edustajistossa. Kysyimme jokaiselta Pron puheenjohtajaehdokkaalta samat kysymykset. Tässä Pasi Heikkisen vastaukset kysymyksiimme.

Nimi, ikä, asuinpaikka ja koulutus?

Olen Pasi Heikkinen, 57v. Asuinpaikkanani on Raahe. Peruskoulutukseltani olen laborantti; lisäksi käynyt lukuisia täydennyskoulutuksia mm. esimiestyöhön ja johtamiseen, työturvallisuuteen, työsuhdeasioihin, talouteen ja lainsäädäntöön liittyen. Raahen terästehtaalla olen toiminut ensin laboranttina, sitten laboratorioesimiehenä 1.1.2002-31.12.2006 ja vuodesta 2007 toimihenkilöiden päätoimisena pääluottamusmiehenä.

Luottamustehtävät ja tehtävät Prossa?

Toimihenkilöiden osastoluottamusmies 1996–2006, varapääluottamusmies 2004–2006 ja pääluottamusmies 2007 lähtien (Rautaruukki/SSAB Raahe). Ammattiliitto Pron 1.varapuheenjohtaja vuodesta 2020. STTK:n hallituksen jäsen vuodesta 2021, STTK:n edustajistossa 2017–2020. Teknologiateollisuuden neuvottelukunnan puheenjohtaja 2014 lähtien, sitä ennen varapuheenjohtajana 2012–2013. Pron hallituksen jäsen vuodesta 2012, TU:n liittokokousedustajana 2009–2011. Raahen terästehtaan ruokalaosuuskunnan työsuojelupäällikkö, hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja vuodesta 2015. Avain Säästöpankin Raahen alueen säästöpankkitoimikunnan puheenjohtaja 2009–2020. Lisäksi toimihenkilöiden edustajana useissa kansallisissa ja monikansallisissa foorumeissa ja työryhmissä sekä SSAB:lla että Prolla.

Mikä olisi sinulle puheenjohtajana tärkein tehtävä, johon tarttuisit Prossa?

Tärkein tehtävä on huolehtia siitä, että jäsenistön edunvalvonta hoituu jäsenten tahdon ja parhaan edun mukaisesti. Toteuttaa niitä asioita ja sitä strategiaa, minkä jäsenet, edustajisto ja Pron hallitus on päättänyt. Jäsenillä on oltava monipuolisia tapoja vaikuttaa liiton toimintaan ja tavoitteisiin. Yksi esimerkki tästä on ennen työehtosopimusneuvottelukierrosta tehtävä jäsenkysely, joka antaa suuntaviivat sopimusalakohtaisiksi tavoitteiksi. Puheenjohtajana haluan olla jäsenten tavoitettavissa myös suoraan.

Minkälainen puheenjohtaja olisit?

Olen luonteeltani sosiaalinen, neuvotteleva, rohkea esiintyjä, helposti lähestyttävä enkä juuri koskaan menetä malttiani. Olen pitkällä urallani sekä pääluottamusmiehenä että Prossa tottunut esiintymään yleisölle ja hoitamaan vaikeitakin asioita. Olen käynyt läpi lukuisia paikallisia sopimusneuvotteluita sekä teknon TES-kierrosten vaikeita neuvotteluita ja tunnen jäsenten arjen konkreettisesti. Puheenjohtajan ominaisuudessa näen kaikesta tästä olevan hyötyä. Uskon yhteistyön voimaan ja kannatan osallistavaa johtamista, missä kaikki pääsevät osallistumaan omien tehtäviensä kautta päätöksen tekoon ja sitä kautta määriteltyihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen.

Minkälaisena näet Pron tulevaisuuden?

Prolla tulee olemaan jatkossakin vahva rooli toimihenkilöiden edunvalvojana, kun puhutaan työ- ja virkaehtosopimustoiminnasta, yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, työehdoista, oikeudenmukaisuudesta, tasa-arvosta sekä perheen ja työn yhteensovittamisesta. Sopimustoiminta tulee muuttumaan tulevaisuudessa enemmän yksilön tarpeita huomioivaksi.  Pron pitää olla aktiivinen tekemään sellaisia esityksiä, missä huomioidaan yksilön ohella koko työyhteisö, työssä oppiminen ja työhyvinvointi läpi työuran.

Mikä on viestisi prolaisille?

Olkaa yhteydessä. Yhdessä tekemällä onnistumme.

Mistä voin lukea lisää ajatuksistasi?

Instassa pääset seuraamaan arkeani työssä ja vapaalla. Linkki Instaan.