Hyppää pääsisältöön

Pron Rinne: Korealaiset ja Suomen valtiovalta kyykyttävät suomalaisia laivanrakentajia

STX lopettaa Rauman telakan ja irtisanoo yhteensä 670. Surun päivä suomalaiselle telakkateollisuudelle, luonnehtii puheenjohtaja Antti Rinne Prosta.

Pro Uutiset/lähde: Pron tiedote 5.11.2013

Korealaisomisteinen telakkayhtiö STX lopettaa Rauman telakan ja irtisanoo 670 laivanrakennuksen ammattilaista. Yt-neuvottelut ovat päättyneet ja työnsä menettää 620 henkilöä Rauman telakalta ja 50 henkilöä Turun telakalta.

Rauman telakan kaatumisen syyksi puheenjohtaja Antti Rinne Prosta nimeää korealaisen pääomaköyhän omistajuuden sekä onnettoman johtamisen.

– Suomen valtiovalta ei myöskään selviä puhtain paperein, puheenjohtaja Antti Rinne Ammattiliitto Prosta toteaa.

STX:n Turun ja Rauman telakat ovat olleet vajaakäytöllä ja yhtiön taloudellinen tulos on ollut negatiivinen.

”Korealaiset ja Suomen valtiovalta kyykyttävät suomalaisia laivanrakentajia”

Rinteen mukaan STX Finlandin nykyinen omistaja, Korean valtion investointipankki, ei ole keskittynyt omistamiseen, vaan se on sotkeentunut Suomessa operatiiviseen johtamiseen istuttamalla yrityksen johdossa korealaisia. Esimerkiksi STX:n Ranskan telakalla operatiivista toimintaa johtavat ranskalaiset.

– Telakan asioista on päättänyt johto, joka ei tunne suomalaista lainsäädäntöä. Operatiiviset päätökset ovat olleet tahmeita, koska niitä on kierrätetty Korean kautta. Suomalaiset huippuammattilaiset ansaitsevat jatkossa myös suomalaiset huippujohtajat, jotka tuntevat laivanrakennuksen ja yrityslainsäädännön, Rinne vaatii.

Laivanrakennus edellyttää rakentamisvaiheessa omistajalta pääomitusta, kunnes laivat luovutetaan tilaajille ja kauppahinta siirtyy telakalle. Korealainen telakkayhtiö on paininut talousvaikeuksissa, eikä sillä ole varaa pääomitukseen. Tästä syystä rakentamisvaiheen rahoitusta on jouduttu hakemaan Suomen valtion erityisluottolaitokselta Finnveralta. Luotonannosta päättää valtiovalta.

– Suomen hallitus sulki luotonantonsa kriittisessä vaiheessa vuosi sitten miljardiluokan Oasis-kaupan yhteydessä. Päätös syvensi syöksykierrettä, jonka tuloksena nyt Rauman telakka suljetaan ja laivanrakentajat irtisanotaan. Hallitus toimi täysin omaa työllisyystavoitettaan vastaan, Rinne huomauttaa.

Valoa horisontissa?

Asiantuntijoiden mukaan laivanrakennus on elpymässä, ja erityisesti amerikkalaiset varustamot suunnittelevat uusia risteilijöitä. Uudet risteilijät voisivat aloittaa liikenteessä muutaman vuoden kuluttua, kun risteilyturismi kasvattaa taas suosiotaan.

– STX Finland on nyt toteuttanut yrityssaneerauksen, ja se on taas toimintakykyinen ja kustannustehokas. Suomen hallituksen on turvattava rahoituksellaan telakalle nykyisten projektien valmistuminen ja osallistuminen uusien laivatilausten eteenpäin viemiseen, Rinne painottaa.

Ammattilaisille töitä ja tukea

Rinne vaatii, että kaikki työvoimaviranomaiset tukevat raumalaisten huippuosaajien työllistymistä Rauman alueella tai siirtymistä työhön muille paikkakunnille.

Lisäksi Rinne vaatii kaikkia työnantajia muuttamaan asenteitaan myönteisiksi kokeneiden ammattilaisten palkkaamiselle.

– Laivanrakentajilla on huippuosaamista useille aloille, vaikka he eivät tulekaan suoraan koulun penkiltä.