Pro Uutiset / Lähde: Rainmakerin tiedote 11.6.2019
Suomalaisyhtiö Rainmaker Group kertoi tiistaina ostaneensa ManpowerGroupin Contact Center Oy:n eli kansainvälisen jätin puhelinpalvelut Suomessa. Rainmakerille siirtyy kaupassa liikevaihtoa 18,5 miljoonaa euroa ja noin 450 työntekijää.
Kaupan myötä Rainmakerin liikevaihto nousee noin 70 miljoonaan euroon ja henkilöstö kasvaa lähes 1800 henkilöön. Rainmaker sanoo tiedotteessa nousevansa yrityskaupan myötä Suomen suurimmaksi myynnin ja asiakaspalvelun ulkoistuksia tarjoavaksi toimijaksi.
ManpowerGroup Contact Centerin pääluottamusmies Mika Martikainen kertoo, että uutinen tuli eilen henkilöstölle yllätyksenä.
– Viime viikolla ihmeteltiin, kun työvuorolistoihin oli tullut muutoksia. Ensimmäinen ajatus oli, että isoja asioita on tulossa. Mietittiin, että tiedossa on irtisanomisia tai muita kauheuksia.
Henkilöstö tyytyväinen suomalaisostajaan
Yrityskaupasta kerrottiin eilen henkilöstötilaisuudessa. Uutinen herätti henkilöstössä huolta ja kysymyksiä, sillä pisimmät työsuhteet ovat kestäneet toistakymmentä vuotta. Martikainen kuitenkin kertoo henkilöstön olevan tyytyväinen siihen, että ostaja on suomalainen yhtiö.
– Henkilöstötilaisuudessa kerrottiin, ettei välittömiä muutoksia ole. Kaikkien työsopimukset säilyvät ennallaan ja yrityksessä sovelletaan edelleen ICT-alan työehtosopimusta. Toki asioita on vielä auki ja me luottamusmiehet odotamme, että pääsemme keskustelemaan uuden johdon kanssa.
Pääluottamusmiehen mukaan töitä tehdään omistajanvaihdoksesta huolimatta hyvällä asenteella.
– Meillä on loistava porukka entisiä manpowerilaisia ja tulevia rainmaikerilaisia. Pidetään rivit suorina kuten tähänkin asti, tällä porukalla saadaan hyvää jälkeä aikaan.
Tuloksellinen edunvalvonta jatkuu myös uudessa yhtiössä
Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä on samoilla linjoilla Martikaisen kanssa.
– On hyvä, että ostaja on ilmoittanut jatkavansa ICT-alan työehtosopimuksen noudattamista. Tämä luo pohjan jäsenten edunvalvonnalle ManpowerGroup Contact Centerissä. Ammattiliitto Pro tukee henkilöstön edustajia ja jäseniä varmistaakseen tuloksellisen edunvalvonnan jatkumisen myös tulevaisuudessa.
ManpowerGroupin Contact Centerillä on asiakaspalvelukeskukset Jyväskylässä, Joensuussa, Turussa, Tampereella ja Imatralla. Rainmaker toimii Helsingissä, Oulussa, Rovaniemellä, Savonlinnassa ja Iisalmessa. Lisäksi yhtiöllä on toimipiste Espanjan Torreviejassa.