Runsaat 50 Pron jäsentä esittäytyy aluevaaliehdokkaana kotisivuillamme

vaaliteemainen kuvituskuva
Prolaisia ehdokkaita aluevaaleissa on nyt tiedossa 69. Yli 50 ehdokasta on julkaissut omat ehdokasprofiilin Pron verkkosivuille. Eri puolueita ja valitsijayhdistyksiä edustavat ehdokkaat esitellään Pron aluevaalisivuilla, kun Pro tuo ehdokkaat ja liiton jäsenet yhteen.

Runsaat 50 Pron jäsentä esittäytyy aluevaaliehdokkaana kotisivuillamme

Julkaistu 10.01.2022 klo 09:02
Kuvaaja Shutterstock

Tutustu prolaisiin ehdokkaisiin aluevaalisivustollamme.

Kunnat ovat vastanneet tähän asti kuntalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimesta. Jatkossa näistä palveluista vastaa hyvinvointialueet vuodesta 2023 alkaen. Aluevaaleissa on kyse näiden hyvinvointialueiden päättäjien valitsemisesta.

Suomi on jaettu 21 hyvinvointialueeseen, joille valitaan aluevaalissa aluevaltuusto. Aluevaltuustojen tehtävänä on valmistella hyvinvointialueen toiminnankäynnistämistä ja varmistaa, että sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat hyvinvointialueella.

Hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa käyttää aluevaltuusto, jonka jäsenet ja varajäsenet valitaan aluevaaleilla. ensimmäinen valtuustokausi on kolme vuotta ja jatkossa aluevaalit tullaan järjestämään kuntavaalien kanssa samaan aikaan vuonna 2025, jonka jälkeen aluevaltuuston toimikausi on neljä vuotta.

Helsinki hoitaa jatkossakin itsenäisesti kuntalaistensa sosiaali- ja terveyspalvelut, eikä Helsingissä järjestetä aluevaalia, koska se ei kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen.

Pron aluevaali-illat

Pro järjestää prolaisille aluevaaliehdokkaille 11. ja 12.1.2022 keskustelutilaisuuden hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta jatkossa. Ilmoittaudu mukaan seuraamaan keskustelua.

Keskustelutilaisuuksien tallenteet tulevat katsottaviksi myös verkkosivulle tilaisuuksien jälkeen.

11.1. Sosiaalipalveluiden tuottaminen hyvinvointialueella klo 17–18.00
12.1. Terveyspalveluiden tuottaminen hyvinvointialueilla klo 17–18.00

Aluevaaliehdokkaille lähetetään tilaisuuksiin henkilökohtainen kutsu, joten jos olet ilmoittautunut prolaiseksi ehdokkaaksi, seuraathan sähköpostiasi!

Vielä ehtii esittäytyä

Pron vaaliasiantuntija Juha Kähärän mukaan vielä on mahdollista julkaista ehdokasprofiilinsa kotisivuillamme. Ilmoittautumaan pääsee tekemään tällä lomakkeella.

- Tiedot siirtyvät tarkistettavaksi ja käymme jokaisen pyynnön läpi ja varmistamme, että lomakkeen täyttänyt henkilö on Ammattiliitto Pron jäsen. Tarkistan pyynnöt vähintään seuraavan työpäivän aikana. Kun tietosi on käsitelty, saat sähköpostiisi viestin, jossa on ohjeet profiilin tekemiseen. Tarkkaile siis sähköpostiasi. Automaattisesti lähetetty viesti saattaa päätyä roskapostikansioon, joten tarkistathan myös sen, jos viestiä ei kuulu!

Pron tavoitteet aluevaaleissa 2022

Pro on myös hyväksynyt omat aluevaalitavoitteensa. Tavoitteet on asetettu jäsenistölle tehdyn arvokyselyn pohjalta ja niistä nousee esiin viisi pääkohtaa.

• Vanhusten kotihoidon saatavuuden ja laadun parantaminen

• Lasten ja nuorten hyvinvointipalveluja lisättävä

• Terveyskeskus -ja lääkäripalvelut toteutettava hoitoa tarvitsevan lähtökohdista

• Sairaankuljetuksen ja pelastustoimen ehdittävä ajoissa perille

• Verotus ei saa nousta

Muista äänestää aluevaaleissa!

Ennakkoäänestysaika kotimaassa 12.-18.1.2022 ja ulkomailla 12.-15.1.2022. Varsinainen vaalipäivä on 23.1.2022.