Hyppää pääsisältöön

Tarkastusalan työehtosopimusneuvottelut ovat käynnissä

Kaksi henkilöä käy neuvotteluja.
Tarkastusalan työehtosopimusneuvottelut alkoivat tällä viikolla. Osapuolet esittelevät tavoitteensa yleisellä tasolla ja keskustelivat neuvottelukierroksen näkymistä.

Tarkastusalan työehtosopimusneuvottelut ovat käynnissä

Julkaistu 17.02.2023 klo 10:26
Uutiset

Tarkastusalan työehtosopimusneuvottelut alkoivat keskiviikkona 15.2. Ensimmäisessä tapaamisessa neuvottelijat esittelivät yleisellä tasolla sopimustavoitteensa ja keskustelivat neuvottelukierroksen näkymistä. Neuvottelut jatkuvat ensi viikolla.

Tarkastusalan neuvotteluja käyvät Ammattiliitto Pro ja Ylemmät toimihenkilöt YTN sekä Palvelualojen työnantajat Palta. Pron neuvottelijoina ovat vastaava juristi Ari Komulainen ja neuvottelukunnan puheenjohtaja Tom Pohjolainen.

Mistä nyt neuvotellaan?

Tarkastusalan työehtosopimuksen mukaan tämän vuoden palkankorotuksista piti sopia 15.1.2023 mennessä. Pro, YTN ja Palta totesivat kuitenkin tammikuussa, että vaikean työmarkkinatilanteen takia palkankorotuksista ei ole mahdollista päästä sopimukseen. Tämän takia Pro ja YTN irtisanoivat alan työehtosopimuksen, joka päättyy 28.2.2023.

Nyt alkaneissa neuvotteluissa osapuolet sopivat palkankorotuksista, sopimuksen pituudesta ja työehtosopimuksen tekstimuutoksista.

Tarkastusalan työehtosopimuksen piirissä on noin 2000 toimihenkilöä. He työskentelevät erilaisissa tarkastus-, testaus- ja sertifiointitehtävissä.