Teollisuudessa palkallista ylityötä tehdään vajaa tunti viikossa

Kuva: Shutterstock
Maksettuja ylitöitä teknologiateollisuudessa tehdään hieman vajaa tunti viikossa ja harmaata ylityötä noin puoli tuntia viikossa eli yhteensä noin puolitoista viikkoa vuodessa.

Teollisuudessa palkallista ylityötä tehdään vajaa tunti viikossa

Julkaistu 17.09.2018 klo 15:32

Pro Uutiset

Teknologiateollisuudessa maksetun ylityön ja harmaan eli vapaa-ajalla ilman palkkaa tehtävän työn määrä on prolaisilla asiantuntijoilla ja esimiehillä pysynyt vuodesta 2016 samalla tasolla, selviää Pron työmarkkinatutkimuksesta.

– Hyvän taloussuhdanteen aikana töitä on tullut lisää ja teknologiateollisuuden yritykset ovat palkanneet uusia osaajia jakamaan lisääntyneitä työtunteja. Siitä huolimatta prolainen teknologiateollisuuden asiantuntija tai pomo tekee harmaata ja palkallista ylityötä noin puolitoista viikkoa vuodessa, kertoo Pron tutkija Petri Palmu.

Maksettuja ylitöitä teknologiateollisuudessa tehdään hieman vajaa tunti viikossa ja harmaata ylityötä noin puoli tuntia viikossa.

– Ilmaisista töistä ei kerry verotuloja eikä työntekijä saa hänelle kuuluvaa ylityökorvausta, kertoo Petri Palmu.

Pitkät työviikot kuorimittavat

Auto- ja katsastusalalla palkallista ylityötä tehtiin 1,5 tuntia viikossa, satama- ja ahtausalalla vajaa pari tuntia viikossa, kiinteistö- ja rakennusalalla ylitöitä tehtiin keskimäärin 1,3 tuntia viikossa.

– Pitkiä työviikkoja selittävät talouden suhdanteet sekä henkilöstöresurssit. Merkittävä syy on myös työnteon organisointiongelmat. Sähläämiseen kuluva tuottamaton työaika voitaisiin helposti puolittaa paremmalla johtamisella, jatkaa Pron tutkija.

Pitkät työviikot ylikuormittavat, joka johtaa tuottavuuden alenemiseen ja sairausriskin kohoamiseen, kertoo Palmu.

– Ylipitkiä työviikkoja voitaisiin jakaa työttömille asiantuntijoilla ja samaan aikaan parantaa organisaation tuottavuutta hyvällä johtamisella.

Jäsenet eivät toivo pitkää päivää

Joka kymmenes prolainen tekee yli 47-tuntista työviikkoa. Keskimäärin liiton jäsenten viikko sisältää 40 työtuntia. Esimiehillä tunteja on eniten, assistenteilla vähiten.

Keskimääräinen prolainen tekee 30 minuuttia harmaata eli korvauksetonta ylityötä joka viikko.

Pron laskelmien työaika, jonka prolainen tekee harmaina ja tavallisina ylitöinä vuodessa tarkoittaa koko Suomen tasolle yleistettynä 200 000 henkilötyövuotta, joista 20 000 henkilötyövuotta on harmaata palkatonta ylityötä.

Ammattiliitto Pron jäsenet haluaisivat tehdä yli neljä tuntia nykyistä lyhyempää työviikkoa eli noin 35 tuntista työviikkoa – harva tähän kuitenkaan pääsee.

Katso kohdemittaristo: Työaikahajotelma