Teollisuudessa tilaajavastuu toteutuu vain osittain

Kuva: Shutterstock
Teollisuuden toimialoilla tilaajavastuun noudattaminen jää usein puolitiehen, kertoo aluehallintoviraston raportti. – Veronumerokäytäntöä pitäisi laajentaa rakennustyömailta muillekin aloille, ehdottaa johtaja Palokangas Prosta.

Teollisuudessa tilaajavastuu toteutuu vain osittain

Julkaistu 21.03.2017 klo 10:35

Pro Uutiset

Teollisuudessa tilaajavastuuta valvottiin 227 tarkastuksella vuonna 2016. Tarkastetuista tilaajista noin 80 prosentille jouduttiin antamaan yksi tai useampi toimintaohje, kertoo aluehallintovirasto tuoreessa raportissaan. Tavallisin virhe oli, että selvitykset oli jätetty hankkimatta ennen sopimuksen solmimista.

- Hyvä että, tarkastuksia tehdään, vaikka aluehallintoviraston resurssit ovat pienet. Tarkastusten määrää kannattaisi lisätä, koska ne maksavat itsensä takaisin, toteaa johtaja Markku Palokangas Ammattiliitto Prosta.

Harmaa talous aiheuttaa valtiolle miljardien verotulomenetykset joka vuosi.

- Suomen talouden kannalta asialla on suuri merkitys. Valtiontalouden leikkauksia jouduttaisiin tekemään vähemmän, jos kaikki toimijat maksaisivat omat veronsa rehellisesti, sanoo Palokangas.

Harmaan talouden torjuntaan on keinoja

Rakennusalalla työntekijöiden veronumero ja veronumerorekisterin käyttöön ottaminen on toiminut tehokkaasti harmaan talouden torjumisessa. Sen avulla alihankintaketjujen työsuhteet ja niihin liittyvä palkanmaksu saadaan yksilötasolla virallisesti näkyväksi ja valvontaan.

- Rakennusalalla valtio tienasi järjestelyllä suoraan 30 miljoonaa ja välillisesti 100 miljoonaa euroa. Veronumerokäytäntöä pitäisi laajentaa rakennustyömailta muillekin aloille, ehdottaa Palokangas.

Palokankaan mukaan toimiva keino estää harmaa taloutta ovat myös työmaasopimukset, joita on tehty esimerkiksi ydinvoimalatyömaalle Olkiluoto 3:een Eurajoella ja Metsä Fibren sellutehdastyömaalle Aänekoskella. Sopimuksella työnantaja sitoutuu valvomaan myös alihankintaketjun työsuhteiden veronmaksua.

Isotkaan yritykset eivät välttämättä tunne tilaajavastuuta

Aluehallintovirasto teki tilaajavastuuvalvontaa vuonna 2016 erityisesti teknologiateollisuuden, kemianteollisuuden ja metsäteollisuuden yrityksissä.

Tarkastuksilla kävi ilmi, että monilla tilaajilla on hyvin puutteelliset tiedot tilaajavastuulaista ja sen velvoitteista. Tilanne vaihteli suuresti eri yritysten välillä: toisille tilaajavastuulaki on kiinteä osa normaalia hankintaprosessia, kun taas toiset eivät tunne lakia tai ovat mieltäneet sen pelkästään rakentamistoimintaa koskevaksi. Tietämättömyys ei riippunut yrityksen koosta.

Teollisuuden eri toimialojen tilaajavastuuvalvonta jatkuu vuonna 2017.