Tutkinnon mitalla vertaistukea ja ay-tietoutta

AY-kurssi
Ammattiliitto Pron AY-tutkinnon suorittavat paneutuvat perinpohjaisesti ammattiyhdistystoiminnan kiemuroihin. Samalla käyvät tutuiksi kurssikaverit ja liiton väki. Kaksi tutkinnon jo suorittanutta prolaista kertoo, mitä he kurssilta saivat.

Tutkinnon mitalla vertaistukea ja ay-tietoutta

Julkaistu 14.03.2018 klo 14:47
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski

Ilmoittautuminen Pron lokakuussa alkavaan AY-tutkinto-koulutukseen on parhaillaan käynnissä.

Tutkinnon jo suorittaneet prolaiset tamperelainen Jarno Malinen, 37, ja varkautelainen Kaisa Junkkarinen-Kosonen, 39, suosittelevat kurssia kaikille työelämästä tai ammattiyhdistystoiminnasta kiinnostuneille.

Malinen työskentelee Tampereella Konecranesilla elektroniikkainsinöörinä. Hänelle tutkinnon suorittaminen vuonna 2012 oli lähtölaukaus ay-uralle. Kurssin jälkeen miehen tie on vienyt luottamusmieheksi ja Pirkanmaan Teknologiatoimihenkilöiden puheenjohtajaksi.

– Hakeuduin kurssille, koska työpaikalla oli noihin aikoihin paljon myllerrystä. Toimihenkilöt olivat juuri siirtyneet Metalliliiton työehtosopimuksesta Teknologiateollisuuden toimihenkilöiden sopimukseen. Yhtiön omistajakin oli vaihtunut. Siinä kaipasi kattavaa katsausta ammattiyhdistystoiminnasta, Malinen selittää.

Junkkarinen-Kosonen puolestaan oli tutkintoa vuonna 2014 suorittaessaan jo kokenut edunvalvoja. Hän oli työskennellyt muun muassa Pohjois-Savon Osuuspankin neuvottelevana luottamusmiehenä.

– Lähdin hakemaan kurssilta ennen muuta varmuutta edunvalvontatyöhön. Minusta asiat pitää tuntea hyvin ja kokonaiskuvan pitää olla hallussa, jotta voi olla varmana neuvottelupöydissä, hän selittää.

Sittemmin naisen luottamustoimet ovat vain lisääntyneet. Nyt hän istuu Pron edustajistossa, OPRY Henkilöstöyhdistys ryn hallituksessa ja hoitaa Pohjois-Savon Osuuspankin pääluottamusmiehen pestiä.

Rennosti asiaa

AY-tutkintoa tekevät paneutuvat muun muassa ammattiyhdistysliikkeen asemaan ja tehtäviin sekä työehtosopimuksiin ja liiton työpaikoilla tekemään työhön. Tutuksi käyvät muun muassa ammattiyhdistysliikkeen historia ja kansainvälinen tilanne.

– Hyvin kattavan kuvan sai siitä, mistä ammattiyhdistysliike tulee, mitä tehdään nyt ja minne ollaan menossa. Yllätyin siitä, että asiaa ei pakerrettu otsa rypyssä, vaan aloitusseminaari oli enemmän rentoa yhdessäoloa, kova asia oli ujutettu sinne sekaan, vuonna 2012 tutkinnon suorittanut Malinen kehaisee.

– Esimerkiksi historian tunteminen on minusta tärkeää. Kun tuntee menneen, tietää miten nykytilanteeseen on tultu ja miksi jotkut asiat ovat niin tärkeitä, hän huomauttaa.

Tutkinnosta oli Junkkarinen-Kososelle aivan konkreettista hyötyä varsin pian, sillä hän teki kurssin lopputyön yhteistoimintaneuvotteluista. Urakka oli edessä myös hänen työpaikallaan Pohjois-Savon Osuuspankissa.

– Kyllä se toi neuvotteluihin ihan erilaista varmuutta, kun tiesi tarkkaan, miten prosessi etenee, hän kertoo.

Ihmiset parasta antia

Malisen mukaan tutkinnon parasta antia olivat ihmiset, tapaamiset liiton toimitsijoiden sekä muiden kurssilaisten kanssa.

– Siellä tapasi ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista ja joilta saa neuvoja ja vertaistukea ammattiyhdistysasioiden hoitoon, Malinen tähdentää.

Myös Junkkarinen-Kososen mukaan verkostoituminen on merkittävä osa tutkintoa.

– On niin helppo soittaa ja kysyä neuvoa, kun on tavannut ihmisen kasvotusten, hän vakuuttaa.

Kaikille prolaisille

Kaikki Pron jäsenet ympäri Suomea ovat tervetulleita suorittamaan tutkintoa. Ainoa vaatimus osanottajille on, että heillä pitää olla pääsy nettiin. Verkkotehtävien tekeminen näet edellyttää nettiyhteyttä ja laitetta, jolla voi kirjoittaa.

Uusi AY-koulutus alkaa lokakuussa

Koulutus alkaa lokakuussa 2018. Tutkintoon sisältyy kaksi viikonlopputapaamista Kirkkonummella Majvikin kongressihotellissa sekä kuuden opintopisteen verran verkko-opintoja. Verkossa tehdään niin yksilö- kuin ryhmätöitä.

Osanottajat tekevät ryhmissä lopputyön valitsemastaan aiheesta. Työt esitellään kaikille lopputapaamisessa Kirkkonummella toukokuussa 2019.

Pro maksaa osanottajien majoitukset, ruokailut sekä matkakulut koti- ja koulutuspaikan välillä halvimman matkustustavan mukaan.

AY-tutkintoa tekemään voi ilmoittautua 5. lokakuuta asti tästä linkistä.