Hyppää pääsisältöön

Työttömyyskassa Pro valitsi uuden hallituksen

Kassan hakemusmäärät ovat merkittävästi korkeammat kuin vastaavana aikana viime vuonna. Pron jäsenistä yli kahdeksan prosenttia on työttömänä tai lomautettuna.

Työttömyyskassa Pro valitsi uuden hallituksen

Julkaistu 14.11.2020 klo 13:28
Uutiset

Pro uutiset

Koronan vuoksi kassan hakemusmäärä kymmenkertaistui nopeasti keväällä, kun yritykset ilmoittivat lomautuksista. Työttömyyskassa reagoi nopeasti lisääntyneisiin hakemuksiin ja palkkasi lisää henkilökuntaa. Lisäksi kassassa otettiin käyttöön käsittelyä nopeuttavaa ohjelmistorobotiikkaa ensimmäisenä Suomessa.

Alkuvuodesta 2020 Työttömyyskassa Pron etuuksien saajien ja maksatuksen määrä pysyi lähes samana kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan.

- Hakemusmäärät ovat kesän jälkeen edelleen huomattavasti korkeammat kuin vuotta aiemmin, mutta nyt tilanne on parempi, kiitos tehtyjen toimenpiteiden. Iso kiitos kuuluu myös kassan jäsenille, jotka ovat ymmärtäneet mistä kassan kiire johtuu, antaneet kassalle kaivattua työrauhaa ja myös kannustavaa tukea sekä kiitosta, kassanjohtaja Mervi Ruokola toteaa.

Työ- ja elinkeinotoimistoissa oli syyskuun lopussa yhteensä 315 800 työtöntä työnhakijaa. Se on 89 700 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli 12,0 prosenttia, eli 3,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuosi sitten.

- Kevään lomautusten määrästä on tultu alaspäin, mutta varsinkin lentoaloilla on tällä hetkellä paljon lomautuksia. Pron jäsenistä on yli kahdeksan prosenttia työttömänä tai lomautettuna Pron teollisuus-, palvelu-, ict- tai finanssisektorilla (luvussa ei ole mukana julkista sektoria), Pron tutkija Petri Palmu kertoo.

Finanssivalvonta on vahvistanut Työttömyyskassa Pron vuoden 2021 jäsenmaksun suuruudeksi 7,50 euroa kuukaudessa

Työttömyyskassan hakemusten käsittelyajan näet kassan kotisivuilta >.

Työttömyyskassa Pron hallitus

Työttömyyskassa Pron työttömyyskassan varsinainen kokous pidettiin 14. päivänä marraskuuta.

Työttömyyskassa Pron hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Anne Hämeenkorpi, Pekka Korpela, Ulla Väätäjä, Tarja Flander, Rauli Ruohonen, Niina Roth, Ulla Mikkanen, Timo Moilanen, Sanna Voutilainen, Annamari Österberg, Sirpa Hietakangas ja Jani Salenius.

Työttömyyskassa Pron hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Marko Salo.

Kassan hallituksen 1.  varajäseniä ovat Orvokki Kauppila, Petri Mörönen, Petri Vainikka, Kirsi-Maarit Asplund, Pentti Kärhä, Marja-Leena Hannula, Maria Vettainen, Taina Penttinen, Virpi Ylönen, Seija Gustafsson ja Sari Lönnqvist-Ahvonen.

Kassan hallituksen 2. varajäseniä ovat Jukka Kieleväinen, Mikko Hartikainen, Hannu Salmi, Petri Martikainen, Tiina Rakennuskoski, Tomi Rosti, Riina Väntsi, Kristian Brander, Marja Kiviniemi, Jaana Willbrant, Sonja Muukkonen ja Jaana Seppälä.

Työttömyyskassa ottaa 18.11. käyttöön sähköisessä asioinnissa suomi.fi tunnistautumisen

Työttömyyskassa Pro ottaa käyttöön sähköisessä asioinnissa suomi.fi tunnistautumisen 18.11.2020 klo 12 lukien.

Tämän jälkeen kirjautumisvaihtoehtoina ovat pankkitunniste, mobiilivarmenne tai varmennekortti. Uudistuksella parannetaan tietoturvaa sekä yksityisyydensuojaa.

Omat tunnisteet voit testata vaikka katsomalla omat tulorekisteritiedot  >  Kirjaudu tulorekisteriin.