Pro Uutiset
Autotehdas Valmet Automotive sai yli 2 500 työhakemusta, kun tehdas etsi marraskuussa 250 autonrakentajaa. Keväällä 2017 Uuteenkaupunkiin aukeaa haku jopa sataan toimihenkilö- ja asiantuntijatehtävään.
– Rekrytointitarve tuotantoon on suurin, ja erityisesti tuotanto-, kone-, ja projekti-insinööreille on kysyntää. Myös suunnittelupalvelupuoli vetää hyvin, kertoo resourcing manager Juha Laitala Valmet Automotiven henkilöstöosastolta.
Mercedes-Benz GLC-katumaasturin valmistus alkaa Uudenkaupungin autotehtaalla alkuvuonna 2017.
– Autotehtaalle etsitään joustavia asiantuntijoita, jotka ovat suuntautuneet tuloksiin ja joilla on valmiudet tiimityöhön ja vuorovaikutukseen sekä halua kehittää itseään, Laitala summaa ominaisuuksia, joita työssä kaivataan.
Avoimia työpaikkoja voi seurata Valmet Automotiven verkkosivuilta ja sosiaalisen median kanavista. Myös messuilla voi tulla juttelemaan ja saada lisää tietoa autotehtaasta, Laitala vinkkaa.
Lisää töitä ja työkavereita
Autotehtaan toimihenkilöyhdistyksen jäsenmäärä on alkanut kasvaa ja uudet jäsenet ovat tervetulleita, myhäilee Autotehtaan toimihenkilöyhdistyksen puheenjohtaja Esa Salminen.
– Nyt näyttää tulevaisuus hienolta, hän toteaa.
Alue-esimiehenä Valmet Automotivella työskentelevän Salmisen mukaan asiantuntijatehtäviin laatupuolelle on palkattu koko ajan hiukan lisää väkeä.
Uudenkaupungin massarekrytoinnit ovat herättäneet jo huolen asuntopulasta, mutta Salmisen mukaan Uudestakaupungista on toistaiseksi löytynyt asuntoja.
– Lisäksi toimihenkilöistä moni tulee Turusta ja Raumalta ja osa tulee kimppakyydeillä.
Tulevaisuudessa tuotannon esimiesporukka alkaa työskennellä kolmessa vuorossa.
– Vaatimukset laadussa ovat kovat, toteaa Salminen.
Huippumallit saavat kuolaamaan
Mercedes-Benzin uusia automalleja Salminen pitää huippumalleina.
– Täällä on autoalan konkarit hommissa ja kuola valuu, kun niitä ihaillaan.
Ainakaan vielä ei autoja ole päässyt koeajamaan. Aiempia tehtaalla valmistettuja automalleja on päässyt kokeilemaan, kun autoon on tarvittu mahdollisimman paljon kilometrejä testejä varten, jonka jälkeen auto on purettu osiin ja tutkittu osien kestävyyttä.
– Nyt en tiedä, tehdäänkö sellaisia Mersun kanssa.
Katumaasturit kuljetetaan Uudenkaupungin satamasta laivarahtina Saksaan ja maailmanmarkkinoille.
– Työ autotehtaalla sopii kyllä miehille ja naisille, nuorille ja varttuneille, kannattaa hakea, Salminen kannustaa.