Hyppää pääsisältöön

Vierasblogi: Tekoäly ja työn kehittäminen

tietokone ja kädet
Uudet teknologiat kiinnostavat tietotyöntekijöitä, mutta koulutusta kaivataan. Tietotyön kehittämisessä on oleellista hyödyntää ihmisen ja koneen parasta osaamista. Keskeisessä roolissa työn kehittämisessä ovat tukitoimintojen asiantuntijat.

Vierasblogi: Tekoäly ja työn kehittäminen

Julkaistu 17.12.2021 klo 07:45
Blogit
Uudet teknologiat kiinnostavat tietotyöntekijöitä, mutta koulutusta kaivataan. Tietotyön kehittämisessä on oleellista hyödyntää ihmisen ja koneen parasta osaamista. Keskeisessä roolissa työn kehittämisessä ovat tukitoimintojen asiantuntijat.

Työn teknologisoituessa käytämme tekoälyä päivittäin arkisissa sovelluksissa kuten sähköpostissa, kalenterissa, chatitissä ja hakukoneissa. Ajanhallintaa ja työn suunnittelua voi helpottaa monenlaisilla sovelluksilla, ja erilaiset virtuaalialustat ovat oivallisia korona-ajan yhteistyössä.

Suuren mullistuksen sijaan tekoäly onkin arkista ”tukiälyä”, kuten Leila Kurki, työelämän ja innovaatioiden asiantuntija STTK:lta asian ilmaisee.

Olit ehkä yksi noin viidestäsadasta tietotyöntekijästä, joka vastasi viime keväänä kyselyyn teknologioiden hyödyntämisestä työssä. Kysely oli osa Pron ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yhteistyötä hankkeessa, jossa tutkitaan ja kehitetään tukitoimintojen tietotyöntekijöiden valmiuksia hyödyntää uusia teknologioita kuten tekoälyä ja robotiikkaa työssä .

Kiinnostusta on, mutta osaamista puuttuu

Kyselyyn vastanneista yli puolet uskoi uusien teknologioiden olevan hyödyllisiä oman työn kehittämisessä ja halusi saada teknologioista lisää kokemusta.

Uudet teknologiat innostivat vastaajia. Jopa 75 prosenttia uskoi, että heidän työtehtäviään voisi tehostaa ja sujuvoittaa tekoälyä tai automatiikkaa hyödyntäen. Vastaajat kuitenkin epäilivät taitojaan teknologioiden osaajina.

Tietotyössä oman osaamisen jatkuva ylläpitäminen ja teknologioiden tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen on tärkeää. Työtä voi kehittää monin pienin valinnoin. Työnantajan tarjoaman koulutuksen lisäksi osaamistaan voi täydentää ilmaisilla webinaareilla, verkkokoulutuksilla ja joustavilla tutkinnoilla.

Teknologisen osaamisen ohella liiketoiminnallinen kokonaisnäkemys on tärkeää.

Ihmiset eikä teknologiat edellä

Tietotyön kehittämisessä on oleellista voida hyödyntää ihmisen ja koneen parhaita osaamisia. Jos teknologioita otetaan yrityksissä käyttöön teknologiat edellä, vaarana on, että ne eivät aidosti tue työprosesseja käytännössä. Teknologioista saatava hyöty jää vähäiseksi ja tietotyöntekijät kuormittuvat.

Keskeisessä roolissa työn kehittämisessä ja henkilöstön tukena ovat esimerkiksi HR-, viestintä-, ict-, hallinto- ja  assistenttitehtävissä toimivat tukitoimintojen asiantuntijat. He  tuntevat organisaation toimintatavat ja ihmiset sekä ymmärtävät teknologioiden mahdollisuuksia. 

Tukitoimintojen tietotyöntekijän onkin tärkeä osallistua yhteistyössä teknologioiden käyttöönottoon, jotta työtä voidaan kehittää kestävästi sekä tuloksellisuutta että työhyvinvointia edistäen.

Kirjoittaja on  Haaga-Helian lehtori Eija Kärnä, jolle tietotyön ja tukitoimintojen roolin sekä työn kehittäminen ovat sydämen asioita.