Viestintä tekee ammattiliiton työn näkyväksi

jaana aaltonen
Syksyllä eläkkeelle jäävä Pron viestintäjohtaja Jaana Aaltonen on innokas uuden teknologian kokeilija. Aaltosen aikana Pron viestintä on ottanut digiloikan.

Viestintä tekee ammattiliiton työn näkyväksi

Julkaistu 18.05.2022 klo 08:00
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski
Kuvaaja Jaana Aaltosen kotialbumi

Faksien aikakaudelta sosiaalisen median ja tekoälyn valtakauteen – ammattiliitto Pron viestintäjohtaja Jaana Aaltonen, 62, on todistanut aitiopaikalta viestinnän hurjaa muutosta. Toimihenkilöunionin ja Pron palveluksessa kaksi vuosikymmentä ollut Aaltonen on jäämässä syksyllä eläkkeelle.

– Digitalisaatio, internetin käytön lisääntyminen ja sosiaalisen median tulo, ovat olleet suurimmat mullistukset tämän 20 vuoden aikana. Uusi teknologia on tullut aina mukaan siihen vanhan rinnalle. Oikeastaan faksi on ainoa väline, joka on jäänyt tyystin pois käytöstä, Aaltonen sanoo.

Monikanavaista ja nopeaa

Nykyistä viestintää leimaa hänen mukaansa ennen muuta monikanavaisuus ja nopeus. Viestijöillä pitää kiirettä, kun vaikkapa tieto sovintoesityksen hylkäämisestä ja lakon alkamisesta pitää muotoilla erikseen sähköpostiviestiksi, tekstiviestiksi, sosiaalisen median kanaviin ja verkkosivuille uutiseksi. Kuhunkin sama sanoma pitää kiteyttää hieman erilaisin sanakääntein – ja tietenkin mahdollisimman nopeasti.

– Nykyisin viestintä on esimerkiksi lakkotilanteissa kirjaimellisesti minuuttipeliä. Tieto pitää saada julki mieluummin vähän ennen kuin hirveän paljon myöhemmin.

Toisin oli ennen. Aaltosen aloittaessa Toimihenkilöunionin viestintäpäällikkönä vuonna 2002 työtahti oli verkkaisempi. Puheenjohtajan puheita ja liiton tiedotteita oli aikaa hioa rauhassa. Liiton viestintäosasto koostui Aaltosesta ja puolipäiväisestä assistentista. Nyt Pron viestinnässä työskentelee kuusi henkeä ja liitto ostaa palveluita myös ulkopuolelta.

Viestintä sanoittaa vaikean asian ymmärrettäväksi

Viestinnän merkitystä ammattiliitolle ei voi liioitella.

– Meidän tuotteemme on ihmisten työehdoista ja palkoista huolehtiminen. Sitä ei voi nähdä, maistaa tai koskettaa. Viestintä on se, joka tekee ammattiliiton työstä näkyvää ja ymmärrettävää, Aaltonen selittää.

– Meidän tuotteemme on ihmisten työehdoista ja palkoista huolehtiminen. Sitä ei voi nähdä, maistaa tai koskettaa. Viestintä on se, joka tekee ammattiliiton työstä näkyvää ja ymmärrettävää.

Viestintäammattilaisten työtä ei helpota se, että moni mieltää työmarkkinapolitiikan ja edunvalvonnan kovin vaikeaselkoiseksi. Ay-kielenkäyttö vilisee hankalia termejä.

Aaltosen mielestä vaikeiden käsitteiden ja mutkikkaiden sopimusten sanoittaminen ymmärrettävään muotoon on kuitenkin hänen työnsä suola.

– Nautin siitä, kun pitää miettiä, miten vaikean asian avaisi ja tekisi sen vielä mahdollisimman kauniilla kielellä.

Ennakkoluuloton uuden kokeilija

Myös ylitsepääsemättömiltä tuntuvat ongelmat ja niihin ratkaisuja tarjoava teknologia saavat Aaltosen silmät tuikkimaan. Moni kuvaileekin häntä ennakkoluulottomaksi uuden tekniikan ja uudenlaisten sisältömuotojen kokeilijaksi.

Hänen vetäessään Pron viestintää ammattiliitto on lopettanut painetun jäsenlehden julkaisemisen ja vienyt sisältöjä verkkoon. Vuonna 2016 toimintansa aloitti Pro-TV ja seuraavana vuonna verkkojulkaisu ProStoori.

Pro-TV:n videot uutisoivat ajankohtaisista aiheista. ProStoori taas tarjoaa taustoittavia tekstejä, vinkkejä sekä tunteita herättäviä lukukokemuksia.

– Yllättävän vähän saimme kielteistä palautetta jäsenlehti Pron lakkauttamisesta. Jäsenet ovat löytäneet verkkosisältömme hyvin.

Pron viestinnän digitalisoitumisen taustalla painoivat niin painetun lehden kalleus kuin sen hitaus. Neljästi vuodessa ilmestyneessä lehdessä uutiset olivat auttamattomasti vanhentuneita. Toisaalta oli luontevaa, että digitalisaation eturintamassa kulkevan ammattiliiton viestintäkin oli sähköistä.

Musiikkivideot viemään viestiä

Aina uusien kokeilujen elinikä ei ole kovin pitkä. Pron 2010-luvulla lanseeraama Työpaikkatutka oli toimiva vain pari vuotta. Palvelun tarkoituksena oli kohtaannuttaa prolaiset työnhakijat ja avoimet työpaikat reaaliajassa. Pian kuitenkin kaupalliset palveluntarjoajat kuten Duunitori ja Monster ajoivat teknisesti kehittyneempinä ammattiliiton luoman sovelluksen ohi.

Uusia viestinnällisiä mahdollisuuksia Aaltonen näkee nyt etenkin tekoälyn ja bottien hyödyntämisessä. Parhaillaan Pro harkitsee jäsenilleen uudenlaista työkalua työehtosopimusten ja sen tulkintojen viemiseksi tietokantaan.

– Meillä on satakunta työehtosopimusta, mikä on valtava määrä. Jäsenten työsuhteen ehtojen ja palkkojen oikeellisuuden neuvonnassa olisi tärkeä, että tessien sisällöt ja tulkinnat olisivat nopeasti digitaalisesti käytettävissä. Myös botti voitaisiin opettaa antamaan jäsenille neuvoja vaikka keskellä yötä, jos niiden sisällöt olisi viety tietokantaan, hän suunnittelee.

Aaltonen uskoo, että tekoälyn nousun lisäksi näemme tulevaisuudessa myös musiikin nousun viestinnässä. Hän arvelee, että vastaisuudessa organisaatiot viestivät nykyistä enemmän musiikkivideoiden avulla.

– Nytkin musiikkia käytetään siellä taustalla, mutta uskon, että pian kuulemme kappaleita, joiden sanoituksia organisaatiot käyttävät viestintään. Tässä on hyvä sauma sanoittajille ja säveltäjille, hän uskoo.

Hengähdystauon jälkeen takaisin töihin

20 vuotta on pitkä aika yhden työnantajan palveluksessa.

– Minusta aika ei ole tuntunut ollenkaan pitkältä, sillä työni sisältö on muuttunut niin moneen kertaan. On tuntunut siltä kuin olisi saanut aina uuden työpaikan, Aaltonen naurahtaa.

– Minulla on vielä paljon annettavaa. Terveys on hyvä ja ajatus on kirkas.

Nykyisin hän vastaa viestinnän lisäksi Pron jäsenpalveluista, koulutuksesta, tietohallinnosta sekä yhteiskuntavaikuttamisesta ja tutkimustoiminnasta.

Nyt eläkkeen jo häämöttäessä Aaltonen suunnittelee viimeisen tilipäivän jälkeen ensin hengähtävänsä, mutta jatkavansa pienen tauon jälkeen työskentelyä. Hän aikoo perustaa oman yrityksen, joka auttaa organisaatioita viestinnän kehittämisessä ja etenkin kriisiviestinnän suunnittelussa.

– Minulla on vielä paljon annettavaa. Terveys on hyvä ja ajatus on kirkas.

Puuhaa riittää myös vapaa-ajalla. Aaltonen kertoo olevansa ahkera mökkeilijä ja laskettelija. Hän soittaa myös pianoa ja suunnittelee sekä ompelee itse vaatteita.