Hyppää pääsisältöön

Viestintäalan kriisinsietokyky koetuksella

honkanen mikko
KirjoittanutMikko Honkanen
honkanen mikko
Syksyn otsikot kertovat sopeutuksista, muutosneuvotteluista ja tekoälyn vyörystä. Samalla odotetaan, että media ja viestintä toimivat häiriöttä myös kriiseissä. Yhtälö on mahdoton, jos työ ja osaaminen murenevat alta.

Syksyn uutisvirta on täynnä tuttuja sanoja: muutosneuvottelut, säästöt, tehostaminen, tekoäly. Mediayritykset supistavat, tehtäviä yhdistellään ja epävarmuus hiipii työpaikoille. Samaan aikaan kansainväliset alustajätit vievät mainostulot ja yleisöjen huomion, ja kotimaiselta media- ja viestintäalalta odotetaan yhä enemmän – nopeutta, tehokkuutta ja kriisinsietokykyä.

Kriisit eivät kuitenkaan pysähdy uutisotsikoihin. Ne vaativat toimivaa viestintää, luotettavaa tiedonvälitystä ja mediainfrastruktuuria, joka kestää myös poikkeusolot. Tämä ei synny itsestään eikä algoritmeilla, vaan prolaisten toimihenkilöiden ja teknisten toimihenkilöiden työstä. Graafinen suunnittelu, mediasuunnittelu, tietohallinto, tuotannon suunnittelu, myynti, markkinointi ja taloushallinto muodostavat sen perustan, jonka varassa media ja viestintä toimivat arjessa ja kriisissä.

Silti juuri tästä työstä säästetään ensimmäisenä. Osaamista puretaan, työpaikkoja katoaa ja samalla heikennetään koko alan kriisinkestävyyttä. On ristiriitaista vaatia media- ja viestintäalalta luotettavuutta ja toimintavarmuutta, jos sen tekijöiden työehdot ja asema jätetään markkinoiden armoille.

Media- ja viestintäalan tulevaisuus ratkaistaan nyt. Kysymys ei ole vain sisällöistä tai teknologiasta, vaan siitä, onko kriisin keskellä enää ketään tekemässä työtä.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron viestintäalojen sopimusalavastaava.