Hyppää pääsisältöön

Vuoden prolainen yhdistys luottaa läpinäkyvyyteen

vuoden prolainen yhdistys 2017 on valittu
Pääkaupunkiseudun ICT-toimihenkilöt Pro ry on vuoden prolainen yhdistys 2017.

Vuoden prolainen yhdistys luottaa läpinäkyvyyteen

Julkaistu 13.06.2018 klo 17:22
ProStoori
Pääkaupunkiseudun ICT-toimihenkilöt Pro ry on vuoden prolainen yhdistys 2017.

"Pääkaupunkiseudun ICT-alan Toimihenkilöt Pro on kehittänyt luottamusmiesten, työsuojeluvaltuutettujen ja Pro-vastaavien verkostoja, ja se on näkynyt Pro-vastaavien määrän kasvussa", raati perustelee  Vuoden yhdistyksen valintaa.

"Fuusioiden kautta kasvanut yhdistys on osoittanut ihailtavaa huolellisuutta tehdessään ja toteuttaessaan aktiivisesti 3–5-vuotissuunnitelmaansa. Työhyvinvointiin ja edunvalvontaan liittyviin tilaisuuksiin ja koulutuksiin on panostettu erityisesti. Suunnitelmallinen toiminta näkyy tuloksissa. Yhdistyksen toiminta on edellisten yhdistysten toimintaa laajempaa."

− Yhdistysten fuusiossa kaikkien erinomaisuus on korostunut ja lopputulos on enemmän kuin osiensa summa, kertoo Pron järjestöasiantuntija Juha Kähärä palkinnon taustoja.

Yhdistämishanke aloitettiin jo vuonna 2016, ja tarvittavat paperityöt saatiin valmiiksi marraskuussa 2017. Viime vuonna 50 vuotta täyttäneeseen Pääkaupungin ICT-toimihenkilöt Pro ry:hyn fuusioituivat HTLY eli Helsingin tietoliikenneyhdistys sekä TTL Uusimaa. Fuusion myötä yhdistyksen jäsenmäärä lähes tuplaantui 1770 henkilöön.

− Teimme Patentti- ja rekisterihallitukselle sääntömuutosehdotuksen hallituksen kaksivuotisesta toimikaudesta ja kahdesta vuosikokouksesta. Yhdistyksen toimialueeksi laajeni koko Uusimaa. PRH:lla on oma käsittelyaikansa, joten fuusion aikataulu venyi alkuperäisestä, kertoo Pääkaupunkiseudun ICT-toimihenkilöt Pro ry:n puheenjohtaja Taina Penttinen paperisodasta.

Yhdistymisessä tehtiin tiivistä yhteistyötä Pron järjestöyksikön kanssa.

Yhdistymisessä tehtiin tiivistä yhteistyötä Pron järjestöyksikön kanssa. Järjestöasiantuntija Juha Kähärä toimi fuusiokummina, johon sai aina ottaa yhteyttä. Yhdistyksen oma kummiasiamies Seppo Lundgren toimi tukena koko prosessin ajan. Fuusiossa käytettiin apuna Pron mallipohjaa, jossa on kuvattu etenemisvaiheet.

Kinaa ei yhdistymisessä tullut, ei edes nimestä. Hallitukseen tuli yhtä monta jäsentä yhdistyksistä.

Toimintasuunnitelmia ja koulutusta

Hallitustyöskentely tiivistyi fuusion myötä. Syystalvella 2017 ICT-alan työehtosopimusneuvottelut mahdolliseen lakkoon valmistautumisineen yhdistivät kolmen aiemmin eri yhdistyksen jäsenkuntaa ja toivat yhdistystoiminnan näkyväksi.

Läpinäkyvyys on toiminnan ohjenuora.

− Käytämme Pron mallitoimenkuvia pohjina hallituksen jäsenten toiminnassa. Kirjallista mallitoimenkuvaa muokataan sitten kunkin oman tekemisen suuntaan. Jokainen hallituksen jäsen tekee myös toimintasuunnitelman hallituskaudestaan, Penttinen kertoo. Näin kaikkien toimista on olemassa kuvaus, joten uusien jäsenten briiffaaminen ja toisten auttamien on helppoa.

Penttinen vinkkaa myös, että Pron järjestämät yhdistystoiminnan koulutukset ovat hyödyllisiä. Niistä saa tiedot yhdistystoiminnan periaatteista.

− Ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, Taina Penttinen sanoo.

Lisäksi yhdistyksen hallitus on osallistunut tehtäväkohtaisiin koulutuswebinaareihin. He perehtyvät toistensa toimenkuviin ja toimivat työpareina. Niin yhtä ihmistä ei kuormiteta liikaa. Vastuun täytyy kuitenkin kohdentua aina yhdelle henkilölle.

Jäsenistö on ottanut uuden yhdistyksen hyvin vastaan. Fuusion aikaan järjestettiin paljon jäsentilaisuuksia ja muun muassa yhteiset pikkujoulut, joissa päästiin tutustumaan toisiin.

Kesäkuun alussa yhdistys teki jäsenristeilyn Tallinnaan, jossa kerrottiin yhdistyksen toiminnasta ja muun muassa jäseneduista. Risteily täyttyi nopeasti ja mukaan lähti 60 yhdistyksen jäsentä.