Wolttasitko taas illallisesi? Tällä helpolla keinolla voit parantaa alustatyöntekijöiden asemaa

Minea Pyykösen blogi
Mietitkö koskaan, että kun varaat AirBnB-majoitusta tai tilaat ruokaa Woltin kautta tai taksin Uberilta, että palvelu tuotetaan nimenomaan alustataloudessa eli erilaisilla virtuaalialustoilla ja niillä toimivien työntekijöiden avulla.

Julkaistu 03.04.2024 klo 10:48
Blogit
Kirjoittanut
Minea Pyykönen

Samaan aikaan, kun alustatalous on kasvanut räjähdysmäisesti, on julkisuudessa käyty keskustelua alustoilla työskentelevien työntekijöiden asemasta ja oikeuksista. Joidenkin mielestä olisi parempi puhua yrittäjistä tai itsenäisistä ammatinharjoittajista työntekijöiden sijaan. Jos kysyt viranomaisen kantaa asiasta, voit saada erilaisia vastauksia riippuen siitä, miltä viranomaiselta kysyt.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus muun muassa linjasi tämän vuoden helmikuussa, että Wolt-lähetit ovat yrittäjiä, eivätkä työntekijöitä. Kyse oli hallinto-oikeuden ratkaisusta aluehallintoviraston tekemään päätökseen, josta Wolt oli valittanut.

Alustoilla työskentelevien aseman määritteleminen vaikuttaa työntekijöiden oikeuksiin. Normaalissa palkkatyössä työskentelevien sairasloma- tai lomaoikeus, työturvallisuus, työajat ja moni muu asia on kohtuullisen selvää ja laissa tai työehtosopimuksessa säänneltyä. Alustatyössä näin ei ole.

Alustoilla työskentelevien työntekijöiden asema ei ole yksinkertaisen selkeä Suomessa tai muuallakaan Euroopassa. Alustatyöntekijöiden asemaa onkin pyritty sääntelemään EU-tasolla niin sanotulla alustatyödirektiivillä. EU-parlamentin on tarkoitus äänestää direktiivistä huhtikuun aikana. Sen jälkeen jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa panna direktiivi täytäntöön kansallisella lainsäädännöllä.

Direktiivin tavoitteena on varmistaa, että alustatyöntekijät saavat samat oikeudet kuin perinteiset työntekijät, mukaan lukien oikeuden työehtosopimuksiin, minimipalkkaan ja työaikojen sääntelyyn. Kansalliseen lainsäädäntöön tarvitaan lisäksi ns. työsuhdeolettama, jonka perusteella alustatyöntekijän ja alustan tarjoajan välinen suhde katsottaisiin ensisijaisesti työsuhteeksi. Alustatoimijalla olisi puolestaan mahdollisuus osoittaa, ettei tämä olettama pidä paikkansa, jolloin työntekijä voidaan katsoa yrittäjäksi. Ei siis kovinkaan yksikertaista tai selkeää.

Se, millaiseksi alustatyöntekijöiden asema lopulta määräytyy, on vielä suuri kysymysmerkki. Paljon on vielä tehtävää, jotta alustatyöntekijöiden oikeudet toteutuvat käytännössä.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron palvelusektorin johtaja.

Euroopan unionilla on valta edistää työelämän positiivista kehitystä ja työntekijöiden oikeuksia myös Suomessa. Pieni asia, minkä voit tehdä Wolt- tai Uber-kuskin aseman parantamiseksi, on äänestää kesäkuussa EU-vaaleissa!

Lue lisää Pron EU-vaalitavoitteista