Yhä turvallisempi työpaikka yhteistyöllä

Ympäristöstä ja työturvallisuudesta huolehtiminen yhdistää kemian alan työnantajia ja palkansaajia. Vastuullisuudesta hyötyvät kaikki, Energiayhtiö St1:n toimihenkilöiden luottamusmies Antti Kauhanen tähdentää.

Yhä turvallisempi työpaikka yhteistyöllä

Julkaistu 14.11.2017 klo 13:33
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski

Kemianteollisuuden työnantajien ja työntekijöiden järjestöjä yhdistävä Responsible Care -ohjelma täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Sen tarkoituksena on edistää niin luonnonvarojen kestävää käyttöä ja tuotteiden turvallisuutta kuin avointa vuorovaikutusta ja hyvinvointia työyhteisöissä.

Ohjelmassa on mukana järjestöjä, liittoja ja yrityksiä kaikkiaan 60 maasta. Suomesta ohjelmaan ovat ottaneet osaa muun muassa Pro ja muutama muu ammattiliitto, Kemianteollisuus ry sekä 95 alan yritystä.

Yksi vastuullisuushankkeeseen sitoutuneista suomalaisyrityksistä on energiayhtiö St1 Renewable Energy Oy. Yhtiö valmistaa muun muassa polttoaineissa käytettävää jätepohjaista bioetanolia. Tavalliselle kuluttajalle näkyvin osa St1:stä ovat sen huoltoasemat.

Jätteistä polttoaineeksi

– Oikeastaan koko St1:n liikeidea on Responsible Caren hengen mukainen. Esimerkiksi täällä Lahdessa bioetanolin tuotantolaitoksemme on integroitu Hartwallin juomatehtaaseen. Käytämme etanolin raaka-aineena juomatehtaalta yli jääneitä nesteitä ja hiivaa sekä Päijät-Hämeen viljaklusterin hukkatuotteita kuten taikinaa ja leipää, luottamusmies Antti Kauhanen St1:stä sanoo.

St1 kierrättää elintarviketeollisuuden jätteitä bioetanoliksi, jota käytetään bensiinissä ja dieselissä. Näin fossiilisten polttoaineiden tarve vähenee ja hiilidioksidipäästöt laskevat.

Työturvallisuus on ykkönen

Kansainvälisen vastuullisuusohjelman henki näkyy Kauhasen työpaikalla paitsi ympäristöasioiden myös työhyvinvoinnin korostumisena. Luottamusmiehen mukaan työturvallisuus on laitoksella ykkösasia. Se näkyy kaikessa: työn tekemisen tavoissa, työympäristössä, pukeutumisessakin.

Kauhanen aloittaa työpäivänsä aina samalla tavalla – pukemalla ylleen suojavarusteet: kypärän, suojalasit, antistaattiset kengät sekä palosuojatut työvaatteet ja suojakäsineet.

– Työturvallisuus on hyvin selvästi työntekijöiden ja työnantajan yhteinen asia. Sitä tehdään koko ajan yhdessä. Hyvä esimerkki tästä ovat työturvallisuusaloitteet. Kuka tahansa tehtaassa työskentelevä tekee aloitteen, kun huomaa turvallisuudessa jonkin puutteen. Yhdessä sitten pohditaan, miten puute korjataan. Viimeisin aloite liittyi liukastumis- ja putoamisvaaraan. Kauhanen kertoo.

Hänen mukaansa juuri kemianteollisuudessa korostuu huolellisuus, ennakointi ja prosessien tarkka tuntemus.

– Aina pitää tietää, mitä kustakin toimesta seuraa. Jos ei tiedä, pitää jättää homma tekemättä. Riskinä näet on, että joko ihmisille tai ympäristölle käy huonosti, hän huomauttaa.

Kaikkinainen työyhteisön hyvinvointi on Kauhasen mukaan paitsi työntekijöiden myös työnantajan etu. Sairauspoissaolot vähenevät, ja virkeä työntekijä saa enemmän aikaiseksi kuin väsynyt ja ponneton palkansaaja. Työn tuottavuus kasvaa.

Arjen valintoja

Luottamustoimensa ohella Kauhanen työskentelee St1:n Lahden Etanolix-bioetanolintuotantolaitoksella laitosvastaavana.

Vapaa-ajallaan Kauhanen ei pyörittele mielessään kemianteollisuuden vastuullisuusohjelman oppeja, mutta samanlainen asenne näkyy myös kotona arjen pienissä valinnoissa. Kauhasilla esimerkiksi lajitellaan kotitalousjätteet ja käytetään säästeliäästi energiaa.