Yhteisen sateenvarjon alla on hyvä olla

merja koistinen
Vakuutusväen Liitto fuusioituu vuodenvaihteessa Ammattiliitto Prohon. Yhdistymiseen vaikuttivat muun muassa edunvalvonta, laajemmat palvelut, edut ja resurssit.

Yhteisen sateenvarjon alla on hyvä olla

Julkaistu 22.10.2020 klo 07:36
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Kuluvan vuoden ajan valmisteltu fuusioituminen sai lopullisen päätöksensä lokakuun puolivälissä. Vakuutusväen Liitto päätyi jatkamaan toimintaansa Prossa.

‒ Näin se piti mennäkin: olen ehdottomasti sitä mieltä, että yhdistyminen on hyvä asia, korostaa Vakuutusväen Liiton hallituksen jäsen, vakuutusyhtiö Ifin asiakasneuvoja ja varapääluottamusmies Merja Koistinen.

Koistisen mukaan on tärkeää, että vakuutus- ja finanssialojen edunvalvonta keskittyy yhteen paikkaan.

‒ Kun olemme yhden sateenvarjon alla, voimme tehdä laajempaa yhteistyötä. Isommassa liitossa edunvalvontakin vahvistuu ja vaikutusmahdollisuudet lisääntyvät.

Jäsenistö on kaikkein tärkein

Vahvemman edunvalvonnan lisäksi Koistinen pitää jäsenistön kannalta tärkeänä parempia etuja ja parempia mahdollisuuksia.

Prossa kattavat jäsenedut ja -palvelut ulottuvat niin työelämään kuin vapaa-aikaan. Tarjolla on sekä tukea että koulutuksia, seminaareja ja erilaisia tapahtumia. Resurssejakin on enemmän kuin Vakuutusväen Liitossa, kuten suuri määrä eri alojen asiantuntijoita. Hyvää on myös Pron Työpaikkatutka sekä tutkimustoiminta, joka tuo lisää tietoa työelämän kiemuroista.

Digitalisaation myötä henkilökuntaa vähennetään ja työtahti kiristyy, summaa Merja Koistinen vakuutusalan ongelmia.

‒ Jatkossa pääsemme myös paremmin verkostoitumaan eri alojen kanssa. Vakuutusväen Liitto tuo puolestaan Prohon aktiivisia jäseniä, hyvin koulutettuja henkilöstön edustajia ja osaavaa henkilökuntaa.

Työelämä kaipaa joustavuutta

Vakuutusväen Liiton jäsenet työskentelevät työeläke-, vahinkovakuutus- ja henkivakuutusyhtiöissä. Vakuutusalalla on kaksi eri sopimusalaa, konttoritoimihenkilöt ja kenttämiehet. Toimihenkilöt ovat töissä muun muassa vakuutusyhtiöiden konttoreissa, korvauskäsittelyssä ja puhelinpalvelussa. Provisiopalkkaiset kenttämiehet hoitavat myyntiä.

Koistisen mielestä vakuutusalan työntekijöillä on samoja ongelmia kuin muidenkin alojen työntekijöillä: digitalisaation myötä henkilökuntaa vähennetään ja työtahti vain kiihtyy.

‒ Kaiken tämän ohella pitäisi löytää arjesta aikaa oman osaamisen kehittämiseen ja varmistaa työmarkkinakelpoisuus tulevaisuudessa. Lisäksi työpaikoille pitäisi saada lisää joustavuutta. Mietin usein sitä, miten ihmiset jaksavat tätä kovaa työtahtia.

Hyvää työehtosopimusta pitää vaalia

Vakuutusväen Liitto tuo Prohon mukanaan alan hyvän työehtosopimuksen, jota halutaan vaalia.

‒ Vakuutusalalla on laajat mahdollisuudet paikalliseen sopimiseen. Siitä vastaavat työpaikoilla toimivat jäsenyhdistykset, jotka ovat siksi merkittävässä roolissa. Monella muulla alalla luottamusmiehet tekevät paikalliset sopimukset.

Vakuutusalalla on laajat mahdollisuudet paikalliseen sopimiseen, kertoo Merja Koistinen.

Koistinen toteaa, että paikallinen sopiminen on mahdollista win-win-tilanteessa. Jos toinen osapuoli yrittää jyrätä, toinen puoli aina häviää.

‒ Onneksi alallamme on useita esimerkkejä hyvästä paikallisesta sopimisesta.

Sydämellä mukana ay-toiminnassa

Koistinen on ollut mukana ammattiyhdistystoiminnassa jo yli kymmenen vuotta. Luottamustoimet ovat lisääntyneet niin, ettei aikaa enää jää asiakaspalveluun puhelinpalvelukeskuksessa.

‒ Jäsenistön etujen ajaminen kiinnostaa. Sydäntäni lähellä ovat yksittäiset työntekijät: olen aina käytettävissä, jos yhdelläkin jäsenellä on asiaa.

Koistinen on toiminut Vakuutusväen Liiton hallituksessa jo yli neljä vuotta. Lisäksi hän on Ifin varapääluottamusmies ja alueellinen luottamusmies sekä jäsenyhdistyksen varapuheenjohtaja. Hän kuuluu myös Varman vakuutettujen neuvottelukuntaan. Aktiivilla voi olla useampia rooleja – monipuolisuus on valttia.

‒ Jos johonkin sitoudun, olen myös täysillä mukana.