Yksityisen laboratorioalan työehtosopimusneuvottelut alkavat helmikuussa

Kuvassa nainen pitää vuoden 2023 kalenteria.
​​​​​​​Ammattiliitto Pro ja Palvelualojen työnantajat PALTA aloittavat neuvottelut yksityisen laboratorioalan työehtosopimuksesta 21. helmikuuta.

Yksityisen laboratorioalan työehtosopimusneuvottelut alkavat helmikuussa

Julkaistu 19.01.2023 klo 14:30

Palvelualojen työnantajat PALTA, Ammattiliitto Pro ja Ylemmät toimihenkilöt YTN pitivät kokouksen maanantaina 16. tammikuuta. Pro on tänään 19. tammikuuta irtisanonut yksityisen laboratorioalan toimihenkilöiden työehtosopimuksen päättymään 28. helmikuuta, koska palkkaratkaisusta ei päästy sopimukseen.

– Sopimuksen irtisanomisen jälkeen siirrymme perinteiselle neuvottelukierrokselle, jolloin työehtosopimukset ovat kokonaisuudessaan auki. Tällöin neuvotteluiden kohteina ovat kaikki sopimusmääräykset. Neuvoteltavia asioita on siis enemmän. Työehtosopimusratkaisu on kokonaisuus, johon kuuluvat sopimuksen sisältöön neuvoteltavat tekstimuutokset sekä sopimuskauden pituus ja palkkaratkaisu. Palkkaratkaisu on työehtosopimuskierroksen tärkein, mutta samalla myös vaikein asia, Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Taru Reinikainen kertoo.

Koska hintojen nousu vaikuttaa kaikkiin toimihenkilöihin, niin Pron tavoitteena on, että palkankorotukset maksetaan pääasiassa yleiskorotuksina.

Alustavasti yksityisen laboratorioalan neuvottelut on tarkoitus aloittaa 21. helmikuuta. Tätä ennen kokoonnutaan toimistojen välillä.

Neuvotteluihin osallistuvat palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen, sopimusalavastaava Taru Reinikainen ja neuvottelukunnan puheenjohtaja Sirpa Toiminen