Yliopistojen työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät

neuvottelutilanne
Yliopistojen yleisen työehtosopimuksen sopimusneuvottelut käynnistyivät perjantaina 11.2.2022. Työehtosopimusta sovelletaan Sivistystyönantajat ry:n jäseninä olevien yliopistojen työntekijöihin ja asiantuntijoihin.

Yliopistojen työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät

Julkaistu 11.02.2022 klo 13:01

Yliopistojen yleisen työehtosopimuksen osapuolina ovat Sivistystyönantajat Sivista sekä Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO.

Ensimmäisestä tapaamisessa osapuolet esittelivät yleisellä tasolla sopimustavoitteensa sekä keskustelivat neuvottelukierroksen yleisistä näkymistä. Palkansaajapuoli esitteli valmistelemansa yhteisen tavoitepaperin työnantajalle. Lisäksi sovittiin tulevien neuvottelukertojen teemoituksesta.

- Palkansaajapuolen ja työnantajapuolen yhteisenä tavoitetilana on päästä neuvottelutulokseen nykyisen sopimuskauden päättymiseen 31.3.2022 mennessä. Neuvottelut alkoivat hyvässä hengessä, Pron julkisen sektorin johtaja Niko Simola ja sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen sanovat.

Neuvottelukierroksella Pro tavoittelee kaikille jäsenilleen ostovoimaa parantavaa palkankorotusta, joka turvaa ansiokehityksen. Lisäksi tavoitellaan tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja työntekijän hyvinvoinnin entistä parempaa huomioimista työelämässä sekä paikallisen sopimisen edellytysten vahvistamista kaikilla sopimusaloilla.