Hoppa till huvudinnehållet

Känns arbetsmiljön belastande? – Så här gör du för att lösa situationen

Kuvituskuva: kuormittava työyhteisö
TextSaara Autere | Översättning Susanne Paetau
BildAdobe Stock
Kuvituskuva: kuormittava työyhteisö
En bra och sporrande atmosfär är en stor resurs i arbetsgemenskapen. Vad ska man göra om den egna arbetsgemenskapen närmast känns belastande?

 

Man behöver inte stå ut med en belastande arbetsgemenskap. Pros arbetsmiljö- och jämställdhetsexpert Tanja Luukkanen ger råd för att identifiera och lösa situationen. 

Hur kan man känna igen en belastande arbetsgemenskap? 

Det är bra att fundera på hurdan en bra arbetsgemenskap är, för en belastande är motsatsen. I en bra arbetsgemenskap råden en psykologiskt trygg och sporrande atmosfär. Där vågar man säga sin åsikt och föra fram olika idéer utan att behöva vara rädd för att bli nertryckt eller ringaktad. I en bra arbetsgemenskap får man stöd av chefen och arbetsgemenskapen och alla behandlas rättvist.

I en belastande arbetsgemenskap däremot råder en atmosfär av avundsjuka och konkurrens och stöd erbjuds inte. Det kan till och med förekomma mobbning eller diskriminering på arbetsplatsen. I en belastande arbetsgemenskap kör alla bara sitt eget lopp, vi-andan saknas. 

Vad kan man göra på en belastande arbetsplats för att korrigera läget?

Cheferna och andra företrädare för arbetsgivaren har en stor roll i att korrigera läget, för arbetsgivaren har en lagstadgad skyldighet att ingripa i faktorer som orsakar belastning. Lagen förutsätter att arbetsgivaren måste ingripa i en belastande situation då vetskap därom fåtts. Arbetsgivaren kan själv märka situationen men också arbetstagarna har ett ansvar att informera arbetsgivaren. Det är bra att lösa situationen i samarbete med arbetsplatsens personalrepresentanter, såsom med förtroendemannen och arbetarskyddsfullmäktigen.  

Det är väsentligt att det som kräver korrigerande åtgärder utreds omsorgsfullt och att det följs med att de åtgärder som vidtagits säkert är tillräckliga. Det lönar sig att utnyttja sakkunskapen i företagshälsovården som hjälp.

När lönar det sig att agera?

Man borde snabbt ingripa i belastande situationer. Om situationen och belastningen blir för illa, kan det leda till lång sjukledighet. Det lönar sig inte att bli och vänta på symtom, för till exempel konfliktsituationer blir ofta mer komplicerade då de drar ut på tiden. Då situationen fortgår kan man bli avtrubbad av de belastande faktorerna och börja se dem som normala. Arbetstagaren försöker klara sig från dag till dag, fastän ingen borde hamna att arbeta i en skadligt belastande arbetsmiljö.

När är det dags att byta arbetsplats? 

Då situationen på arbetsplatsen trots försök inte blir bättre. Senast i det skedet då belastningen börjar synas som fysiska eller psykiska symtom lönar det sig att på allvar stanna upp och fundera på de egna alternativen. Man ska ändå inte fatta stora beslut i ilskan så man inte har något att falla tillbaka på, om nytt arbete inte genast är i sikte. Den egna hälsan är alltid allra viktigast och från företagshälsovården får man hjälp i den akuta situationen. Då man är lite lättare till sinnes och tankarna utformat sig, fattar man bättre beslut, som man inte eventuellt senare behöver ångra.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.