Hoppa till huvudinnehållet

Vad gör jag om jag blir permitterad?

Kuvituskuva: lomautukset
Omställningsförhandlingarna avslutades och permitteringar väntar. Vad göra om permitteringen drabbar en själv? Fackförbundet Pros jurist Totti Brunila svarar på ofta ställda frågor om permitteringar.

Vad gör jag om jag blir permitterad?

Publicerad 09.02.2024 kl. 10:10
Text
Saara Autere | Översättning Susanne Paetau
Bild Adobe Stock

När börjar permitteringen?

Arbetsgivaren kan ge permitteringsmeddelande då omställningsförhandlingarna avslutats. Permitteringsmeddelande ska ges arbetstagaren minst 14 dagar före permitteringen börjar, om det inte i kollektivavtalet avtalats om längre tid. Permitteringen kan också börja senare, till exempel om två månader, men aldrig tidigare än två veckor från det permitteringsmeddelandet gavs.

Hur länge räcker permitteringen?

Permitteringens längd framgår av permitteringsmeddelandet. Permitteringen kan vara tills vidare, det vill säga fortgå tills arbetsgivaren meddelar att permitteringen upphör, eller på viss tid, då det genast bestämts vilken dag permitteringen upphör. Det kan också vara fråga om partiell permittering då du är permitterad till exempel två dagar per vecka, varannan vecka eller bara har fyra timmars arbetsdag.  Det väsentliga är att det uppges någon tid för permitteringen.

Då permitteringen upphört återvänder man till arbetet utan separat meddelande. Om du permitterats i två månader, återvänder du genast efter det normalt till arbetet.  Endast om din permittering är tills vidare, bör arbetsgivaren meddela om återgång till arbetet minst 7 dagar på förhand.

Får jag lön som permitterad?

Under tiden för permittering betalas ingen lön. Också naturaförmånerna kan avbrytas för permitteringstiden. Om permitteringen är lång lönar det sig att avtala separat med arbetsgivaren om naturaförmåner som telefon- och bilförmån. Arbetsgivaren ska erbjuda lagstadgad företagshälsovård även under permittering, men det är bra att notera att den kan ordnas inom den allmänna hälsovården.

Kan jag jobba med annat under permitteringen?

Under permitteringen får man inkomstrelaterad dagpenning om man hör till en arbetslöshetskassa, men det är också helt tillåtet att arbeta med annat under permitteringen. Det är ändå bra att berätta om permitteringen till den nya arbetsgivaren, för man kan säga upp sig med fem dagars varsel från det nya arbetet då man är permitterad från det primära anställningsförhållandet.

Om du vill stanna kvar i ditt nya arbete kan du säga upp dig från det gamla – under permitteringen har du rätt att säga upp dig när som helst utan uppsägningstid. Det enda undantaget är om du vet att permitteringen snart upphör. Uppsägningsrätten upphör sju dagar före permitteringen tar slut.

Kan jag bli uppsagd under permitteringen?

Du kan sägas upp under permitteringen, men då ska arbetsgivaren betala uppsägningstidens lön i sin helhet. Man får också lön för uppsägningstiden i det fall att man själv säger upp sig då permitteringen fortgått över 200 dagar.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.