Mitä teen, jos minut lomautetaan?

Kuvituskuva: lomautukset
Muutosneuvottelut päättyivät ja tiedossa on lomautus. Mitä tehdä, jos lomautus osuu omalle kohdalle? Ammattiliitto Pron juristi Totti Brunila vastaa lomautuksesta usein kysyttyihin kysymyksiin.

Mitä teen, jos minut lomautetaan?

Julkaistu 05.02.2024 klo 10:00
ProStoori
Kirjoittanut
Saara Autere
Kuvaaja Adobe Stock

Milloin lomautus alkaa?

Työnantaja voi antaa lomautusilmoituksen, kun muutosneuvottelut ovat päättyneet. Lomautusilmoitus on annettava työntekijälle vähintään 14 päivää ennen lomautuksen alkamista, ellei työehtosopimuksessa ole sovittu pidemmästä ajasta. Lomautus voi alkaa myös myöhemmin, esimerkiksi kahden kuukauden kuluttua, muttei koskaan alle kahdessa viikossa lomautusilmoituksen antamisesta.

Kauanko lomautus kestää?

Lomautuksen kesto selviää lomautusilmoituksesta. Lomautus voi olla toistaiseksi voimassa oleva, eli jatkua kunnes työnantaja ilmoittaa lomautuksen päättyvän, tai määräaikainen, jolloin lomautukselle on heti määritelty päättymispäivä. Kyseessä voi olla myös osalomautus, jolloin olet lomautettuna esimerkiksi kaksi päivää viikossa, joka toinen viikko tai teet vain nelituntista työpäivää. Olennaista on, että lomautukselle annetaan joku aika.

Lomautuksen päätyttyä töihin palataan ilman erillistä ilmoitusta. Jos sinut on lomautettu kuukaudeksi, palaat heti sen jälkeen normaalisti takaisin töihin. Ainoastaan jos lomautuksesi on toistaiseksi voimassa oleva, tulee työnantajan ilmoittaa töihin paluusta vähintään 7 päivää etukäteen.

Saanko lomautettuna palkkaa?

Lomautuksen ajalta ei makseta palkkaa. Myös luontaisedut voidaan katkaista lomautuksen ajalta. Jos lomautus on pitkä, kannattaa luontaiseduista, kuten puhelin- ja autoedusta, sopia erikseen työnantajan kanssa. Lakisääteinen työterveyspalvelu työnantajan on tarjottava lomautuksenkin aikana, mutta kannattaa huomioida, että se voidaan järjestää julkisissa terveyspalveluissa.

Voinko tehdä lomautuksen aikana muita töitä?

Lomautuksen ajalta saa ansioturvaa, jos kuuluu työttömyyskassaan, mutta lomautuksen aikana on myös täysin sallittua tehdä muita töitä. Uudelle työnantajalle kannattaa kuitenkin kertoa lomautuksesta, sillä uudesta työstä voi irtisanoutua viiden päivän varoajalla silloin kun on lomautettuna ensisijaisesta työsuhteesta.

Jos taas haluat pysyä uudessa työssäsi, voit irtisanoutua vanhasta – lomautuksen aikana sinulla on oikeus irtisanoutua milloin vain ilman irtisanomisaikaa. Ainoa poikkeus tähän on, jos tiedät lomautuksen olevan päättymässä. Irtisanoutumisoikeus päättyy seitsemän päivää ennen lomautuksen päättymistä.

Voiko lomautuksen aikana joutua irtisanotuksi?

Sinut voidaan irtisanoa lomautuksen aikana, mutta silloin työnantajan pitää maksaa irtisanomisajan palkka kokonaisuudessaan. Irtisanomisajan palkan saa myös siinä tapauksessa, jos irtisanoutuu itse lomautuksen jatkuttua yli 200 päivää.

ProStoori kertoo työelämän uusimmat vinkit ja ilmiöt

Liity sähköpostilistalle ja saat ProStoori-uutiskirjeen sähköpostiisi kerran kuukaudessa.