Elon vähennykset jättivät monta kysymysmerkkiä

Ihminen kävelee pitkin tyhjää käytävää
Työeläkeyhtiö Elo vähensi 44 ammattilaista. Muutosneuvotteluja leimasivat kova kiire ja halu päästä henkilöstöstä eroon.

Elon vähennykset jättivät monta kysymysmerkkiä

Julkaistu 16.09.2022 klo 09:00

Työeläkeyhtiö Elon henkilöstövähennykset jättivät happaman maun henkilöstön suuhun. Vähennykset olivat rajut, työpaikkansa menetti 44 elolaista. Lisäksi prosessia leimasi kova kiire ja halu päästä henkilöstöstä eroon mahdollisimman pian. Edes kuuden viikon neuvotteluaikaa ei käytetty kokonaan vaan neuvottelut kestivät vain neljä viikkoa.

– Mikä kiire työnantajalla oli hoitaa neuvottelut niin kovalla vauhdilla? On varsin epäreilu asetelma, että työnantaja on valmistautunut muutosneuvotteluihin jo pitkään ja luottamushenkilöille sekä henkilöstölle asia tulee ihan puun takaa, Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Sari Lassila sanoo.

Kiire jatkui myös neuvottelujen päättymisen jälkeen.

– Miksi irtisanomiset piti tehdä heti neuvottelujen päätyttyä eikä odottaa, että kuuden viikon neuvotteluaika tulee täyteen? Tuli sellainen tunne, että ihmisistä haluttiin päästä nopeasti eroon.

Elossa on kova huoli niin työpaikkansa menettäneistä kuin niistä, jotka jäivät taloon. Työnantaja perusteli vähennyksiä organisaation selkeyttämisellä ja tehostamisella.

– Moni miettii nyt sitä, miten työt jatkossa hoidetaan, kun niin moni joutui lähtemään.

Työeläkeyhtiö Elossa työskenteli ennen muutosneuvotteluja noin 500 työeläkealan ammattilaista.