Eri-ikäiset työntekijät vahvistavat työpaikkoja

Minea Pyykösen blogi
Meidän mielestämme yli 45-vuotiaat ovat motivoituneita, osaavia ja sitoutuneita työntekijöitä, joilla on urallaan vielä paljon annettavaa. Haluamme puuttua ikäsyrjintään ja madaltaa kynnystä kokeneiden työntekijöiden työllistämiselle.

Eri-ikäiset työntekijät vahvistavat työpaikkoja

Julkaistu 11.04.2024 klo 09:00
Blogit
Kirjoittanut
Minea Pyykönen

Suomessa on tälläkin hetkellä yli satatuhatta yli 50-vuotiasta työtöntä. Samaan aikaan puhutaan työvoimapulasta, joka ei tule helpottamaan.

Ikäsyrjintään on useita syitä. Työnantaja voi kokea pitkän työuran tehneen työntekijän kalliina, sillä nuorelle työntekijälle ei tarvitse maksaa yhtä paljon palkkaa. Pelätään myös, ettei viisikymppinen enää opi samalla lailla kuin nuoremmat.

Tällöin kuitenkin unohdetaan se lisäarvo, mitä kokenut työntekijä tuo yritykseen.

Kokeneella työntekijällä on vielä pitkä matka eläkkeelle, ja harva eläkeiästä vielä edes haaveilee. Kokenut työntekijä on työyhteisön timantti, jolle on tarttunut elämänsä aikana hyvien ihmissuhdetaitojen lisäksi paljon annettavaa.

Hänelle on kertynyt hiljaista tietoa ja elämänkokemusta. Kokenut työntekijä on luotettava, tunnollinen ja kokemusta on onnistumisista kuin vastoinkäymisistä. Osaaminen on syvällistä ja työnteon motivaatio on suuri. Ruuhkavuodet ovat takana, joten työajoista on mahdollisuus tarvittaessa joustaa, eikä enää ole pelkoa päiväkotien kiertävistä flunssaviruksista. Kokemus tuo kykyä kyseenalaistaa ja hahmottaa asioita niin omassa työssään kuin yhteiskunnallisessa kontekstissa.

Me Ammattiliitto Prossa haluamme puuttua ikäsyrjintään ja kannustamme työpaikkoja samaan. Siksi hankimme vuodenvaihteessa omistukseemme yhden Suomen suurimmista vuosittaisista rekrytointi- ja uratapahtumista, UusioUran. Twisti on siinä, että tapahtuma keskittyy erityisesti yli 45-vuotiaiden työllistymisen edistämiseen.

Syksyllä järjestettävä tapahtuma sisältää asiantuntijoiden puheenvuoroja ja workshopeja työnhausta, työnhaun apuvälineistä, tekoälystä ja osaamisen esille nostamisesta. Työnhakijat ja työntekijät tapaavat kahdenkeskisissä tapaamisissa klinikka-alueilla. Mukana on noin 60–90 näytteilleasettajaa ja kävijöitä odotamme paikalle noin 3000–4000.

Haemme myös näytteilleasettajiksi työpaikkoja, jotka haluavat panostaa ikädiversiteettiin ja toimia vastuullisesti sekä aikuiskoulutusta tarjoavia tahoja. Voisiko sinun työpaikkasi olla tämänkaltainen vastuullinen työpaikka ja mukana tapahtumassa?

Lue lisää osoitteesta www.uusioura.fi ja ilmoittaudu mukaan tapahtumaan.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron palvelusektorin johtaja.

UusioUran logo

Tule mukaan UusioUralle 4.9.2024 – loistavia kohtaamisia 45+ työnhankijoiden, uranvaihtajien ja työnantajien kesken!