Hyppää pääsisältöön

Jäsenet ovat tyytyväisiä liiton ja luottamushenkilöiden toimintaan

Liittoon kuuluminen
Työmarkkinatutkimuksen mukaan jäsenten tyytyväisyys liittoon, luottamusmiehiin ja työsuojeluvaltuutettuihin on mittaushistorian korkein. Liittoon kuuluminen on monelle taloudellisesti järkevä ratkaisu, sillä se voi nostaa palkkaa jopa viisi prosenttia.

Jäsenet ovat tyytyväisiä liiton ja luottamushenkilöiden toimintaan

Julkaistu 23.06.2021 klo 09:13
Uutiset

Pron jäsenten tyytyväisyys liiton toimintaan oli tammikuun työmarkkinatutkimuksen perusteella seuranta-ajan korkeinta. Ammattiyhdistyksen tai liiton toiminta pitää sisällään muun muassa luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toiminnan työpaikoilla sekä liiton neuvottelemat työ- ja virkaehtosopimukset.

– Tuloksista voidaan päätellä, että liittoa, työsuojeluvaltuutettuja ja luottamusmiehiä tarvitaan ja on tarvittu kriisiaikana työpaikalla. Luottamushenkilöt kehittävät palkkojen lisäksi koulutusta, työsuojelua ja työnkuvia. Vahva ay-toiminta vähentää työsyrjintää ja epäasiallista kohtelua. Työntekijät pääsevät paremmin keskittymään siihen tärkeimpään eli tekemään tuottavaa työtä toisiaan tukevassa työympäristössä, Pron vastaava tutkija Petri Palmu analysoi tulosta.

Liittoon kuuluminen on monelle taloudellisesti järkevä ratkaisu – voi nostaa palkkaa jopa 5 prosenttia

Työmarkkinatutkimuksen mukaan niillä aloilla, joilla mahdollisimman moni kuuluu liittoon, on alhaisempi työttömyysaste. Pron arvo- ja ihannetutkimuksen mukaan jäsenet haluavat, että liitto neuvottelee valtaosin heidän työehtonsa. Sillä on iso rooli jäsenten kokonaistyytyväisyyden muodostumisessa.

Palkansaajaenemmistölle liittoon kuuluminen on taloudellisesti järkevä ratkaisu, sillä työpaikan korkeampi järjestäytymisaste parantaa palkkatasoa jopa keskimäärin viidellä prosentilla, Palmu jatkaa.

Työehtosopimus, työttömyysturva ja joukkovoima ovat tärkeimmät syyt kuulua liittoon

Palmun mukaan palkansaajat tuottavat liitolle parhaan näkemyksen työolojen todellisuudesta esimerkiksi tutkimusten avulla.

– Näin liitto voi toimia oikein ja vastuullisesti todellisissa ongelmissa. Toimintamme myös muuttuu uusien jäsenten työelämätarpeiden mukaan, Palmu sanoo.

Tällä hetkelle uusien jäsenten kolme tärkeintä syytä kuulua liittoon ovat työehtosopimukset, työttömyysturva ja joukkovoima.

Suurin osa etenkin työuran alkuvaiheilla olevista työntekijöistä ei ole työmarkkinoilla ja työpaikoilla sellaisessa asemassa, että voisivat yksin määrätä itselleen oman elämän hyvinvoinnin kannalta optimaaliset työehdot. Palkansaaja, joka toimii yrittäjän työehdoilla, valitsee itselleen yleensä paljon mahdollista alhaisemman tuntipalkan ja rikkonaisemmat kesälomat, Palmu kertoo.