Luonnosta voimavaroja arkeen

Nainen metsässä, hyvinvointi ja luonto
Pron jäsenet toimivat pääosin tietotyötehtävissä. Heidän kuormitustekijänsä liittyvät usein psykososiaalisiin tekijöihin, kuten esimerkiksi tiedon käsittelyyn ja analysointiin, tiukkoihin aikatauluihin ja työyhteisössä esiintyviin haasteisiin. Stressiä voidaan lievittää kehittämällä työtä ja työympäristöä, mutta kokonaan siltä emme kuitenkaan voi välttyä. Avainasemassa onkin riittävä palautuminen.

Luonnosta voimavaroja arkeen

Julkaistu 14.06.2021 klo 11:00
Blogit
Kirjoittanut
Tanja Luukkanen
Kuvaaja Shutterstock

Luonnon merkitystä stressistä palautumisessa on tutkittu paljon ja sitä on selitetty muun muassa sillä, että luonnossa ihmisen on helpompi irtautua arjen haasteista. Luonnon hyvää tekevä vaikutus on parempi, mitä luonnonmukaisempi ympäristö on eli mitä vähemmän siellä on ihmisten jättämiä jälkiä. Laajat aarniometsät ovatkin kaikkein vaikuttavimpia paikkoja palautumisen kannalta, mutta edellytyksenä palautumiselle on, että ympäristö koetaan turvallisena. Turvallisuutta voi parantaa retkeilemällä yhdessä ystävän kanssa. Samalla toteutuu sosiaalisen kanssakäymisen hyvää tekevä vaikutus.

Luonnossa aistimme saavat elpyä, koska ärsykkeitä on vähemmän verrattuna rakennettuun ympäristöön. On myös todettu, että luonnosta lumoutuminen on yksi syy, miksi se koetaan elvyttävänä ympäristönä. Kauniit maisemat virkistävät mieltämme ja vievät ajatuksemme pois arjen haasteista. Suomalaisille metsä on erityisen merkittävässä roolissa, kun hakeudutaan rauhoittumaan tai virkistymään arjen keskellä. Mielipaikka on usein myös vesistöjen äärellä tai se voi olla vaikkapa kesämökki tai maaseutuympäristö.

Palautumista olisi hyvä tapahtua jo työpäivän aikana, joten erilaisia luontoelementtejä kannattaa mahdollisuuksien mukaan hyödyntää työympäristössä. Tehokkaimmiksi on todettu luontoon suuntautuva ikkunanäkymä. Palautumisen kannalta hyödyllisiä voivat olla myös viherkasvit, luontokuvat ja luonnon äänet. Parasta olisi kuitenkin päästä työpäivän aikana vaikkapa lounastauolla piipahtamaan ulkona esimerkiksi läheisessä puistossa.

Elämme nyt alkukesän kauneinta aikaa, jolloin voimme nauttia luonnosta kaikilla aisteilla. Kasvit ovat vehreimmillään, linnunlaulu ja kukkien tuoksu hellivät aistejamme. Takana on varmasti kaikkia enemmän tai vähemmän kuormittanut koronavuosi, joten nautitaan nyt kesästä täysin siemauksin, jokainen omalla tavallamme ja omassa mielipaikassamme aikaa viettäen.

Kirjoittaja on työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija, joka rakastaa luontoa ja on erityisen kiinnostunut työssä jaksamiseen liittyvistä teemoista. Hän sai juuri valmiiksi kandidaatintutkielman luontokokemusten ja luontoelementtien merkityksestä tietotyötä tekevien työstressistä palautumisessa.