Luottamusmies kokee auttamisen iloa

janne lindström
Nokian Oulun-toimipisteen toimihenkilöiden luottamusmies Janne Lindström on nähnyt aitiopaikalta niin teknologiayrityksen buumit kuin laskusuhdanteetkin.

Luottamusmies kokee auttamisen iloa

Julkaistu 08.06.2021 klo 13:54
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Mikko Törmänen

Nokian Oulun-toimipisteessä työskentelevä Janne Lindström napattiin verkkoyhtiön palvelukseen vuonna 1996 suoraan koulun penkiltä. Yhtiö eli tuolloin 1990-luvulla kuumimpia vuosiaan, ja jo tuolloin Nokiassa tuotettiin monia legendaarisia matkapuhelinmalleja.

Nykyään Nokia määrittelee itsensä suomalaiseksi maailmanlaajuisesti toimivaksi teknologia-alan yhtiöksi, jonka pääliiketoimintoja ovat verkkoinfrastruktuuri sekä teknologiakehitys ja lisensointi. Nokia työllistää Suomessa noin 6 000 ihmistä, joista 2 300 Oulussa.

Pitkään uraan globaalin yrityksen palveluksessa on mahtunut työreissuja niin Japanissa kuin Yhdysvalloissakin ja kaikkialla niiden välillä. Tai kuten hän itse sanailee:

– On maisemat vaihtuneet konttorin ikkunassa.

Lindströmin ura alkoi tuotannossa, josta hän vaihtoi vuosituhannen vaihteessa huoltospesialistiksi. Nykyinen titteli on suomeksi käännettynä tuotannon tukihenkilö.

Yt-neuvottelut videon välityksellä

Prolaisena toimihenkilöiden luottamusmiehenä Lindström on toiminut vuodesta 2004 lähtien. Vuonna 2003 sen hetkinen luottari kysyi, voisiko Lindström harkita luottamusmiehen tointa.

– Menin silloin lupautumaan. Ei kyllä kaduta, että olen tähän ryhtynyt. Pesti on aina kolmen vuoden välein katkolla, ja jos tähän joku uusi valitaan, aloitan perehdyttämisen välittömästi.

Janne Lindströmillä on pitkä perspektiivi henkilöstön edustajana toimimiseen. Hän on nähnyt Nokian ylä- ja alamäet ja monta fuusioitumistakin. Luottamusmiehen työn perusasiat ovat hänen mielestään säilyneet samanlaisina.

Nokialla on myös käyty lukuisia yt-neuvotteluita, joista viimeisimmät tänä keväänä. Vaikka rutiinia yt-neuvotteluihin on tullut, tällä kertaa neuvoteltiin koronapandemian vuoksi poikkeusoloissa ja täysin etäyhteyksien varassa. Neuvotteleminen on Lindströmin mukaan hyvin erilaista videon kautta: mikroilmeitä ei oikein näe, ja toisten ilmeiden ja eleiden tulkitseminen on paljon vaikeampaa kuin kasvokkain kohdatessa.

janne lindström

Neuvottelut on saatu päätökseen, mutta irtisanottujen määrästä Lindström ei vielä voi sanoa mitään. Irtisanottujen ja työttömyysuhan alla elävien Nokian työntekijöiden tueksi ja avuksi perustetusta Nokia Bridge -ohjelmasta on ollut apua jo monelle, ja niin nytkin.

Ohjelman avulla entisille nokialaisille pyritään löytämään uusi työpaikka joko Nokiasta tai ulkopuolisesta yrityksestä. Heitä voidaan auttaa myös täydennyskouluttautumisessa, yrittäjyydessä tai kokonaan uudelle alalle suuntautumisessa.

Odottavin tunnelmin kohti tes-syksyä

Teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus on katkolla marraskuussa. Kesä alkaa odottavin tunnelmin, sillä elokuussa todennäköisesti selviää, onko Nokia mukana uudessa työnantajayhdistyksessä, Teknologiateollisuuden työnantajat ry:ssä, joka neuvottelee jatkossa valtakunnallisista työehtosopimuksista.

Elokuussa todennäköisesti selviää, onko Nokia mukana uudessa työnantajayhdistyksessä, Teknologiateollisuuden työnantajat ry:ssä, joka neuvottelee jatkossa valtakunnallisista työehtosopimuksista.

Teknologiateollisuus ry ilmoitti luopuvansa valtakunnallisesta työehtosopimustoiminnasta maaliskuussa.

Lindström arvelee, ettei tes-neuvotteluista ole tulossa sen mullistavampia kuin aikaisemminkaan.

– Kyllä ennenkin on tesseistä neuvoteltu, ja ennemmin taikka myöhemmin ovat liitot päässeet asioista yhteisymmärrykseen. Mutta paikallisen sopimisen merkitys voi ehkä nykyisestä kasvaa.

Luottamusmies auttaa muita

Lindströmin mielestä luottamusmieshommassa parasta on ihmisten auttaminen. Paras kiitos on, kun näkee edustettavan kasvoilla iloisen ilmeen, silloin kun häntä on pystynyt auttamaan. Luottamusmiehellä on myös aidosti vaikuttamisen mahdollisuuksia työpaikalla.

Lindström tukee työkavereitaan ennen kaikkea kuuntelemalla ja keskustelemalla. Hänen omaa jaksamistaan vahvistaa ison talon luottokollegoiden aina saatavilla oleva vertaistuki. Nokialla on kolmisenkymmentä luottamushenkilöä Suomessa.

Työasioille vastapainoa saa moottoripyöräilystä, lukemisesta ja musiikin kuuntelusta.

janne lindström

Nokiaa Lindström kuvailee edistyneeksi työnantajaksi, jossa on menty aikojen kuluessa eteenpäin muun muassa henkilöstön kehittämiseen ja kouluttautumiseen liittyvissä asioissa.

Myös työhyvinvointiin liittyviin asioihin on tullut parannusta.

– Vaikkakin iso laiva kääntyy välillä hitaasti.

Hitaus johtuu osaltaan talon monikulttuurisuudesta: välillä joudutaan perustelemaan suomalaisia ohjeistuksia ja lakeja esimiehelle tai johtajalle, joka tulee erilaisesta kulttuurista.

Välit työnantajaan ovat hyvät, ja Lindströmin periaate on aina ollut, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Työelämän ongelmat ratkeavat neuvottelemalla ja jatkuvan kehittämisen periaatteella.

Luottamusmieskoulutuksiinkin on työnantaja suhtautunut myönteisesti.

– Prolla ei taida sellaista luottamusmieskoulutusta ollakaan, jota en olisi ainakin kerran käynyt, Lindström sanoo.

Ouluun investoidaan isosti

Tällä hetkellä Oulussa ollaan tyytyväisiä. Nokia aikoo investoida Ouluun noin 150–200 miljoonaa, ja rakentaa uudet tuotekehitys- ja tuotantotilat Oulun yliopiston ja teknologiakylän väliin. Esisopimus tonttikaupasta Oulun kaupungin kanssa on jo tehty, ja odotuksissa on, että lopullinen sopimus päästään tekemään kesällä 2021.

Hanke voi tuoda Ouluun jopa 5 000–7 500 korkean osaamisen työpaikkaa.

– Tätä olemme odottaneet ja miettineet myös työnantajan tavoitetilaa. Koko Nokian Oulun toimitilat ovat 1970–2020-luvuilta, joten uusi kiinteistö on varmasti paljon toimivampi. Tosi jees homma, Lindström kertoo.