Oikeus oikeaan palkkaan

Liisa Halmen kirjoittama blogi
Toimiessani vakuutusyhtiössä luottamusmiehenä yli 30 vuotta melko useat jäsenten yhteydenotot koskivat heidän palkkaustaan ja sen oikeellisuutta.

Oikeus oikeaan palkkaan

Julkaistu 21.09.2021 klo 09:28
Blogit
Kirjoittanut
Liisa Halme

Jäsen halusi tietää, saako hän työstään riittävää vastiketta yhtiöltä, ja oliko palkka linjassa samaa työtä tekevien kanssa.

Toimenkuvien läpikäyntien yhteydessä henkilöstöhallinto ja luottamusmies katsovat toimen pisteytyksen oikeellisuuden työehtosopimuksen vaativuustekijöiden pisteytyksellä. Sen pohjalta määräytyy, kuuluuko toimi palkkaluokkiin, vai onko se ns. palkkaluokkien yläpuolinen toimi.

Palkkaluokitus on lähtökohta palkan oikeellisuuden tarkistukselle. Vakuutusalalla oli vielä ennen vuotta 2008 ikälisät, ja ne selittävät vielä tänäkin päivänä joitakin palkkaeroja. Toinen selittävä tekijä on palkkakeskustelujen (työehtosopimuksen palkan korotusmalli yleiskorotuksen lisäksi) henkilökohtaiset korotukset. Kolmanneksi eroja kasvattavat yhtiöiden omat palkankorotusmallit työehtosopimuksen korotusten lisäksi. Näissä viimeksi mainituissa erot voivat olla melko huimat.

Ajatus "samasta työstä sama palkka" on tätä päivää

Kun yksittäisen jäsenen asiaa lähdetään selvittämään, tarvitaan siihen jäsenen lupa, ja luottamusmies on yhteydessä esimieheen ja henkilöstöhallintoon. Yhtiön edustaja käy kyseisen henkilön palkkauksen läpi verraten sitä muuta samaa työtä tekevien kanssa.

Asian hoitoa helpottaisi huomattavasti, jos luottamusmies saisi kaikki palkkatiedot nimettöminä käyttöönsä. Yleinen käytäntö on, että yhtiön edustaja ilmoittaa, onko palkkaus linjassa, luottamusmies voi saada tietoonsa palkkaheilahtelut (ylä-ala-keskiarvon tietoonsa), ja jos suoranaista virhettä ei löydy eri komponenteista, on asian eteenpäin vieminen tästä pisteestä erittäin vaikeaa. Joskus yhdestä yksiköstä useampi lähtee ajamaan palkka-asiaa, ja silloin tietojen saanti myös riitautusvaiheessa on eritasoista luottamusmiehen ja ammattiliiton suuntaan.

Vielä hankalimpia ovat tapaukset, joissa tarkastelun kohteena on palkkaluokkien yläpuoliset, joihin käytetään vaikkapa HAY-järjestelmää (amerikkalainen palkkausjärjestelmä). Vaihteluvälit yhden HAY-luokan sisällä ovat isompia, ja välillä tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa kertoa, mitä työntekijältä vaaditaan, että hän siirtyy seuraavaan luokkaan tai luokan sisällä ylärajalle.

Jos meillä kaikilla olisi oikeus palkkatietoihin ja avoimuutta, luottamus yhtiöön ja esimieheen kasvaisi. Turha kyräily työpaikoilla jäisi vähemmälle. Luottamusmiehen oikeuksia tulisi myös laajentaa ja tietojen saantia avata.

Ei liene kenenkään etu, että samasta työstä maksetaan ”pärstäkertoimen” mukaan eritasoista palkkaa. Ajatus samasta työstä sama palkka, sukupuoleen tai ikään katsomatta on tätä päivää.

Räikein tietooni tullut tapaus alalta on kahden asiantuntijan (miehen ja naisen) välinen palkkaero samasta työstä, tuhat euroa! Muuta selitystä kuin sukupuoli ei ollut. Nainen sai korvauksen takautuvasti, mutta kasvattiko tämä luottamusta yhtiön tapaan hoitaa henkilöstönsä palkka-asioita?  Ei varmaankaan.

Palkka on vastike tehdystä työstä. Käsitän senkin, että hyvälle suoriutujalle ja osaajalle maksetaan enemmän vaikkapa palkkakeskustelun tai talokohtaisen korotusmallin mukaisesti. Avainsana tässä kaikessa on avoimuus palkka-asioista, kehityssuunnitelmat suoriutumisen parantamiselle ja toiminnan oikeudenmukaisuus.

Nuoret työntekijät ovat valveutuneita, ja kokemukseni mukaan usein juuri nuoret olivat herkemmin yhteydessä.

Monta kertaa jäin pohtimaan sitä, kuinka moni jätti ottamatta yhteyttä peläten leimautumista esimiehen silmissä. Ja monta kertaa asioiden selvittyä ja palkan korjaamisen jälkeen ilo jäsenyydestä ja avusta oli paras palkka luottamusmiehelle tehdystä työstä.

Meillä kaikilla on oikeus oikeaan, työn vaativuutta vastaavaan palkkaan.

Rohkaisen kaikkia olemaan herkemmin omaan luottamusmieheen yhteydessä, jos vähänkin herää epäilys oman palkkansa oikeellisuudesta. Luottamusmies on sinun edustajasi työpaikalla.

Kirjoittaja Liisa Halme on yhteyspäällikkö Ammattiliitto Prossa finanssisektorilla.

Ammattiliitto Pro kampanjoi  luottamushenkilöiden tiedonsaantioikeuksien puolesta tunnuksella #Sullaonoikeus. Seuraa kampanjaamme Pron verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.